ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI

„Správnou cestu nemůže lidem ukazovat nestranný vědec či expert, správná cesta je výsledkem naší vlastní volby a společenské debaty.“ Ulrich Beck


Základní souhrnná doporučení - evropská laboratoř udržitelné městské mobility: ELTIS.

Tři vybraná doporučení


1. Tvorba strategie mobility a realizace procesu přípravy scénářů je založena na komunikační strategii, přičemž platí, že výsledek není známý předem, ano není předem určený (jedná se o “otevřený výsledek”).

2. Hlavním moderátorem diskuse není externí firma, ale primátor města, který vede své obyvatele k zodpovědnosti, k udržitelnosti. Přesvědčuje obyvatele o udžitelnosti v dopravě.


3. Pamatujte na to, že můžete dát obrovské peníze do analýz, ale stejně vše končí u důvěry veřejnosti v politiky, zda to opravdu myslí vážně. Vždyť mnohé věci jsme věděli na začátku, data mohou pomoci, ale základem všeho je důvěra v politiku a jejich vedení. Komunikace, která vyžaduje čas. Pak ale víte, že město skutečně tvoříte společně.


Město by mělo do plánování rozvoje měst zapojit jeho obyvatele. Cílem je podporovat princip participace, která je výborným nástrojem aktivizace obyvatel. Jedině aktivní občané mohou měnit město k lepšímu. Pasivita způsobuje postupné odtržení politiků od obyvatel a naopak. První krokem moderní a správné přípravy každého projektu je zjištění potřeb těch, které daná změna – výstavba přechodu pro chodce, cyklostezky, silnice nebo třeba jen instalace laviček – ovlivní. Ať už anketou na ulici, sérií dotazníků, hlasováním na webu, nebo sousedským setkáním u kávy, kde si lidé vyjasní, zda chtějí více míst na parkování, nebo spíše udělat širší chodník. Na takovém sousedském setkání se pak často potká žena na mateřské, živnostník, důchodkyně a řidič. A každý má svůj pohled na věc. Zatímco řidič chce co nejvíce místa k parkování, čerstvá matka by raději širší chodník.

Ke stažení


 
 
 

INSPIRACE

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Lekce 6 - Teorie a praxe: plánování zapojení veřejnosti a zainteresovaných subjektů.

Lekce 6 - Teorie a praxe: plánování zapojení veřejnosti a zainteresovaných subjektů.
11. 03. 2020 | Diskuse na facebooku kolem participačních procesů v rámci zpracování PUMM je možno vystihnout jedním citátem: „Kvalita debat nulová - bylo to ve formátu, tady to máte, teď vám k tomu něco řekneme a vy nám taky můžete něco říct. Kulaté stoly nebyli moc kulaté. Jak byli zatažené aktéři, nevíme - možná to bylo to, že jim to zaslali na připomínkování a that's it.... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6)

Lekce 6 – Podceňovaná úvodní část PUMM

Lekce 6 – Podceňovaná úvodní část PUMM
04. 03. 2020 | Na počátku všeho stálo rozhodnutí – chceme si připravit vlastní plán udržitelné městské mobility (PUMM). Pravdou je, že v Česku u měst stojí na počátku informace, že jej musí mít, jinak nedostanou dotace.  Pár měst jej má i z jiných důvodů, ale pravá podstata asi většině uniká. Jak by to tedy mělo být v ideálním, až naivním případě? Jen pouhý překlad... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Koordinátor mobility (Role města, tag5), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Francie získává data pro cyklodopravu z velkého průzkumu

Francie získává data pro cyklodopravu z velkého průzkumu
17. 02. 2020 | Francie v posledních letech proslula dobrým vztahem k cyklodopravě. Po závazku ztrojnásobit počet cest na kole v roce 2018 přišla Francie s velkými investicemi a balíčkem zákonů pro čistou mobilitu Loi Mobilités. Oba kroky předcházel velký průzkum, do jehož posledního kola se zapojilo více než 185 tisíc lidí z bezmála 800 obcí.   A zdaleka nešlo jen o žebříček... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

CityChangers na školách a participační rozpočet

CityChangers na školách a participační rozpočet
19. 01. 2020 | Jak jsme již informovali, náš člen město Kutná Hora realizuje participační program na své škole a to ve spolupráci s Intitutem H21. Rádi bychom dané zkušenosti využili v rámci našeho programu CityChangers na dalších školách a tak jsme se s nimi spojili a vypadá to  na zajímavou spolupráci. Náš spolek a Institut H21 tak společně na školách může realizovat: Školní... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

52 příkladů pro Komunikační plán, participaci a kampaně

52 příkladů pro Komunikační plán, participaci a kampaně
10. 01. 2020 | Víme, že se zatím nedaří zapojovat veřejnost do plánování dopravy. A také víme, že pokud kampaně realizují města, tak většinou mají menší úspěch, než když je realizuje neziskový sektor. Pokusíme se to změnit. Cestou může být kvalitně zpracovaný komunikační plán města a zejména jeho implementace. Ideální je, když se v místě propojí město s místním neziskovým... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35)

Plán udržitelné městské mobility v Mladé Boleslavi a jeho Komunikační plán

Plán udržitelné městské mobility v Mladé Boleslavi a jeho Komunikační plán
13. 12. 2019 | Dle pouček, tak každý Plán udržitelné městské mobility má mít svůj Komunikační a marketingový plán. Dnes nechceme hodnotit jejich kvalitu, ale poukázat na obrovský potenciál, které má město Mladá Boleslav. Taky ho bude připravovat, ale od začátku se na jeho přípravě budou spolupodílet lidé, kteří usilují o pozitivní změny v oblasti dopravy a mobility. Nejde tedy o... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35)

„Tak, jdeme na to“: Proč požadujeme stavební normy, které zohledňují především zranitelné účastníky dopravy

„Tak, jdeme na to“: Proč požadujeme stavební normy, které zohledňují především zranitelné účastníky dopravy
02. 12. 2019 | Skvělý článek ze serveru SUSTRANS. Další inspirace pro český neziskový sektor. Ano, dělá se toho hodně, ale vždy je dobré čerpat a inspirovat se od "sousedů". Originální článek: „Tak, jdeme na to“: Proč požadujeme stavební normy, které zohledňují především zranitelné účastníky dopravy „No tak, jdeme na to!“ Tahle slova jsem mumlal ke svému ročnímu dítěti,... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13)

Governance - Honba za štěstím, aneb budování odolných komunit v našich městech

Governance - Honba za štěstím, aneb budování odolných komunit v našich městech
16. 10. 2019 | Článek "Governance - Honba za štěstím, aneb budování odolných komunit v našich městech" stojí za přečtení. Je přeložen z časopisu Thinking Cities, který vydává evropské sdružení pro městskou mobilitu POLIS. V červnu bylo vydáno další číslo "Nejsme na konci visutého lana?" Originální verzi si můžete stáhnout zde a právě zde vyšel tento článek. Stejnou cestou... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Představujeme projekt: Geoparticipativní prostorové nástroje v rozhodovacích procesech místních samospráv

Představujeme projekt: Geoparticipativní prostorové nástroje v rozhodovacích procesech místních samospráv
09. 10. 2019 | Představujeme nový výzkumný projekt Univerzity Palackého v Olomouci - Geoparticipativní prostorové nástroje v rozhodovacích procesech místních samospráv. Zapojení občanů do rozhodovacího procesu skrze geoparticipativní prostorové nástroje patří mezi nové výzkumné proudy zahraniční socioekonomické geografie, behaviorální geografie, geoinformatiky, environmentální psychologie,... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Cesta ke změně Veřejného prostoru. Plánujme společně.

Cesta ke změně Veřejného prostoru. Plánujme společně.
04. 10. 2019 | Proč by se na změně veřejného a uličního prostoru spolupodílet jen politici, úředníci a vybraná projekční firma. Co kdyby se na změně spolupodílela celá místní komunita? V Česku určitě takové příklady najdeme, ale zatím zveřejňujeme jen z Londýna, kde londýnská čtvrť Marks Gate se stala vítězem ceny London Transport Awards 2018 pro cyklistickou a pěší dopravu P.S.... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Kampaně (Občan, tag35)

Městská část Praha-Suchdol a projekt SMACKER. Co může naučit Českou republiku?

Městská část Praha-Suchdol a projekt SMACKER. Co může naučit Českou republiku?
03. 10. 2019 | Příprava velkých dopravní staveb obvykle zahrnuje nutnost spolupráce mezi celou řadou stran a organizací. To je i případ městské části Praha-Suchdol, která se zaměřila na udržitelnou mobilitu a s tím související dopravní opatření v severozápadním segmentu pražské aglomerace. Aktivity probíhají v rámci evropského projektu SMACKER, který je součástí programu nadnárodní... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Nákladní kola přestěhovala naši londýnskou pobočku do jiné části města

Nákladní kola přestěhovala naši londýnskou pobočku do jiné části města
29. 09. 2019 | Sustrans přestěhoval svou londýnskou pobočku z centra města do nových prostor ve východní části Londýna, a celé stěhování proběhlo na elektrických nákladních kolech. Jde o významný krok v době, kdy se Sustrans zaměřuje na plnění cílů pro rok 2019, mezi něž patří i generální revize Národní cyklistické sítě. Cesta vede přes nákladní kola Ve spolupráci s londýnskou... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Městská logistika a přeprava zboží (Dobrá praxe, tag31), Kampaně (Občan, tag35)

Participativní rozpočet v Hodoníně. Proč je tak důležité zapojit občany do plánování města?

Participativní rozpočet v Hodoníně. Proč je tak důležité zapojit občany do plánování města?
28. 09. 2019 | Zapojení občanů formou participativního rozpočtu zdaleka nepatří mezi běžnou praxi v českých městech. Jedním z příkladů je město Hodonín. Květinové záhony lučního kvítí, hřiště pro psy, houpací lavice, workoutové hřiště nebo vybudování dětského hřiště. O těchto a dalších projektech se bude hlasovat až do 30. listopadu. Přehled projektů najdete na webu... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6)

Jak a proč se snažíme zvýšit úroveň skotských projektů pro pěší a cyklistickou dopravu

Jak a proč se snažíme zvýšit úroveň skotských projektů pro pěší a cyklistickou dopravu
27. 09. 2019 | Skvělý článek, jak pracuje SUSTRANS, vzor pro práci našeho spolku Partnerství pro městskou mobilitu. Je prostě vzrušující se zapojit do aktivní mobility. Zprávy o tom, jaké přínosy má pěší a cyklistická doprava pro lidské zdraví a pro životní prostředí, si postupně razí cestu jak do řad politiků, tak mezi veřejnost. Skotská vláda jasně ukázala, že svůj závazek... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 3. díl, komunikace

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 3. díl, komunikace
31. 07. 2019 | Jedním z klíčů úspěšného zpracování Plánu udržitelné městské mobility je komunikace s občany. Jenže tady máme asi problém, jak naznačuje 3. díl našeho seriálu „Všichni žijem’ v blázinci.“ Dnes tedy na téma Komunikace a zrychlený životní styl Motto: Napište mi Lexaurin, ten růžovej! Lék je taková látka, která po naočkování pokusným morčatům vyvolává... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Společný jmenovatel Velká Británie a Česka

Společný jmenovatel Velká Británie a Česka
16. 07. 2019 | V našich městech dominuje automobilová doprava, a tomu odpovídá i jejich koncepce. Jízdu na kole jako způsob dopravy využívají jen odvážní jedinci, kteří jsou ochotni a schopni sdílet prostor s motorovou dopravou. Ženy, senioři a lidé s postižením, kteří v průměru i méně často řídí auto, musí trpět důsledky nadměrné motorové dopravy, jako jsou dopravní zácpy... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Představujeme projekt Participace 21

Představujeme projekt Participace 21
23. 05. 2019 | Od začátku letošního roku převzala organizace Institute H21 participační aktivity společnosti D21, s.r.o., které pokračují nadále pod názvem Participace 21. Díky této aktivitě můžete zapojít své občany, žáky a studenty nebo organizace do rozhodování. Pod novým názvem Participace 21 budeme nadále šířit myšlenku zapojování široké veřejnosti do rozhodování a za... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6)

Co mohou mít společného ulice Winstree Road a vaše ulice?

Co mohou mít společného ulice Winstree Road a vaše ulice?
26. 03. 2019 | Přeložili jsme novinku na téma "Projekt pro komunitní navrhování koncepce ulic vrací vládu nad ulicemi zpět do rukou místních obyvatel". Máme dvě otázky. 1) Přáli byste si, aby se takto komunikovalo i ve vašem městě? 2) O které ulici byste chtěli ve vašem městě takto komunikovat? Zajímavé náměty zveřejníme. Zpráva ze SUSTRANS: Rada hrabství Essex nás pověřila... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

Zpověď starostky z Ústína u Olomouce

Zpověď starostky z Ústína u Olomouce
23. 01. 2019 | Jaký je klíč pro výběr projektů do kampaně CityChangers? Především se hledají příběhy projektů, které nejsou dlouhodobě realizované. Pak se hledají osobnosti, kteří je stále zkouší dokola zrealizovat. Hledají se skuteční CityChangers. Většinou hledáme vzory ve velkých městech, naposledy v Londýně, ale dnes otočíme. Vzorem bude malá hanácká obec Ústín a starostka... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6)

Italské město Bari bude lidem platit za omezení aut

Italské město Bari bude lidem platit za omezení aut
08. 01. 2019 | Radnice jihoitalského města Bari rozhodla, že bude vyplácet 25 euro měsíčně lidem, kteří během cest do práce vymění automobil za kolo. Platit bude i za jiné cesty než do práce, bude to ale méně. Město chce rovněž přispívat těm, kteří vlastní bicykl nemají a budou si ho chtít pořídit. Cílem není jen uvolnění provozu na silnicích, ale především péče o přírodu.... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Představujeme nový web otrokovice.dobramesta.cz

Představujeme nový web otrokovice.dobramesta.cz
10. 12. 2018 | Proč zase nový web? Tak o webu to rozhodně není. Co když je to o tom, že vedení města a odbor dopravy chce vysvětlit srozumitelnou formou veřejnosti návrhy v oblasti dopravy a mobility, chce je vyzvat k diskusi a k aktivnímu zapojení. Co když vznikl i proto, že třeba jim nejde zhumanizovat průtah městem, a to jen proto, že některým úředníkům z ŘSD se to zdá nebezpečné?... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35)

Milevsko v centru Smart Regionu

Milevsko v centru Smart Regionu
09. 11. 2018 | Dne 6. listopadu proběhla v Milevsku vernisáž dvou dánských výstav „Spokojení Dánové“ a „Dobré město“. Město, které připravuje plán udržitelné městské mobility, se inspiruje nejen v zahraničí, jeho cílem je převést tuto inspiraci do praxe. Také proto se v předvečer vernisáže uskutečnilo veřejné setkání s obyvateli Milevska o jejich pohledu na budoucnost... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Dánské výstavy (Občan, tag37)

Město Jičín zve na den mobility

Město Jičín zve na den mobility
26. 10. 2018 | Město Jičín připravilo ve spolupráci s Asociací měst pro cyklisty a s podporou Královéhradeckého kraje setkání na téma městské mobility. Cílem setkání je začít veřejnou debatu o podobě budoucí automobilové, pěší, cyklistické a veřejné hromadné dopravy v Jičíně. Cílem akce je iniciování veřejné diskuze o kvalitě života ve městě Jičín, především v souvislosti... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Dánské výstavy (Občan, tag37)

Evropský den bez aut v Praze - rodinná cyklojízda a oslava ve čtvrti Karlín

Evropský den bez aut v Praze - rodinná cyklojízda a oslava ve čtvrti Karlín
22. 09. 2018 | Den bez aut je mezinárodní a panevropský den, který se slaví každoročně 22. září (někde ale v neděli kolem tohoto data). Akce má poukázat na přijatelnější způsoby dopravy a podpořit omezování městského automobilismu. Do akce Den bez aut je zapojeno kolem 1400 měst (stav z roku 2005). Praha oslavila tento den ve velkém stylu.  Hvězdicová cyklojízda z více než 25... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Vídeňská „zmente.to“: už 27 000 podnětů

Vídeňská „zmente.to“: už 27 000 podnětů
18. 08. 2018 | Před rokem a půl spustila Vídeň aplikaci na podněty obyvatel. Nyní hlásí 27 000 podnětů, z nichž je přes 26 400 vyřešeno. Od spuštění v loňském únoru si vídeňskou aplikaci Sag’s Wien App (Řekni to Vídni) stáhlo do mobilního zařízení již na 31 200 uživatelů, kteří doposud poslali 27 000 podnětů. Vídeňský magistrát je s aplikací pro mobilní zařízení s operačními... číst dále
Štítky: Digitalizace (Role města, tag4), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21)

Kampaň PĚŠKY DO ŠKOLY – děti potřebují zážitky! + Bonus. Dva pohledy z Velké Británie.

Kampaň PĚŠKY DO ŠKOLY – děti potřebují zážitky! + Bonus. Dva pohledy z Velké Británie.
22. 05. 2018 | Dne 21. 5. 2018 byla zveřejněná tisková zpráva organizace Pražské matky na téma Kampaň PĚŠKY DO ŠKOLY – děti potřebují zážitky! Jedná se o veli záslužnou věc, ale občas máme pocit, že je v těchto iniciativitách necháváme sami. Stále se nemůžeme ubránit dojmu, že města tento problém moc neřeší a iniciativu nechávají neziskového sektoru. Proto jsme se rozhodli,... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Děti (Občan, tag38)

Praha se probojovala do finále o nejlepší program Evropského týdne mobility 2017

Praha se probojovala do finále o nejlepší program Evropského týdne mobility 2017
20. 04. 2018 | Evropská komise ocenila města, která během loňského týdne mobility (16. - 22. září 2017) měla nejlepší kampaně zaměřené na udržitelnou dopravu. Praha se dostala mezi tři nejlépe oceněná města, ve finále z 2 500 měst se nakonec umístila kromě české metropole také města Vídeň a Granada. Evropská komise vyzdvihla Prahu zejména za spolupráci s neziskovým sektorem,... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Praha ve finále o nejlepší program Evropského týdne mobility 2017

Praha ve finále o nejlepší program Evropského týdne mobility 2017
01. 03. 2018 | Evropská komise oznámila finalisty soutěže EVROPSKÉHO TÝDNE MOBILITY a  soutěže o cenu za plánování udržitelné městské mobility (Sustainable Urban Mobility Planning, dále jen „SUMP“). Praha je společně s Vídní a Grenadou mezi prvními třemi finalisty. Soutěž EVROPSKÉHO TÝDNE MOBILITY představuje místní úřady, které prokazují významné úsilí při podpoře udržitelné... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Plán mobility (Dobrá praxe, tag32), Kampaně (Občan, tag35)

Sdružení People’s Health Trust v rámci programu Local People

Sdružení People’s Health Trust v rámci programu Local People
23. 01. 2018 | Program Local People pomáhá místním lidem mít skutečnou kontrolu nad návrhem, realizací a evaluací projektů, které probíhají v místě, kde žijí, a které se zabývají širšími sociálními determinanty nerovností v oblasti zdraví. Organizacím program umožňuje spolupracovat s místními jiným způsobem, podpořit jejich možnosti při řešení širších problémů v jejich... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Mohou se principy lékařské etiky uplatnit v dopravním oboru?

Mohou se principy lékařské etiky uplatnit v dopravním oboru?
13. 01. 2018 | Čas od času je připraven článek filozofického charakteru. Inspirací se staly dva krátké články, které teď vyšly ve Světě motorů 51-52-2017 („Dálnice pro všechny“ a „Jak k tomu přijdu?“). Je možno ocenit smysl pro humor daných autorů, ale každý soudný člověk lehce odhadne, kam míří. Někam bude mířit i nová podoba webu Akademie městské mobility, která bude... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

CityMakers a CityChangers

CityMakers a CityChangers
12. 01. 2018 | IPR Praha přišel s novým projektem CityMakers. Shodou okolností koncem roku proběhla konference CityChangers (Ostrava, 6. - 7. 12. 2017), jejíž závěry mají podobné ambice. Jen místo příkladů z Prahy je možné vidět příklady z celé České republiky. Projekt CityMakers si již rozjel, takže se může stát velkou inspirací pro CityChangers. O co jde? Města se neustále mění.... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Lublaň: jak se malá metropole ocitla na mapě chytrých měst

Lublaň: jak se malá metropole ocitla na mapě chytrých měst
20. 12. 2017 | Lublaň je úspěšná ve spolupráci se svými občany i ve využívání technologií. Předpokladem úspěchu je otevřenost, naslouchání a dlouhodobá vize. Lublani se v nejkratším čase podařilo učinit nejvíc pozitivních změn, které vycházejí z dlouhodobé strategie města: za uplynulých deset let zde realizovali 1700 projektů. Článek byl převzat z webového portálu www.citeone.cz... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Jak navrhnout férově sdílené město: návod formou komiksu

Jak navrhnout férově sdílené město: návod formou komiksu
19. 12. 2017 | Férové město je příjemné pro lidi každého věku i pohlaví. Gender mainstreaming se netýká pouze žen, ale všech znevýhodněných skupin. Plánování s ohledem na různorodé potřeby obyvatel dělá město férovým. Článek byl převzat z webového portálu www.citeone.cz. Čerstvě vydaná publikace Jak navrhnout férově sdílené město je komiks o tom, jakým úskalím musí... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

ARCHÍV NOVINEK Z ROKU 2017

  • Jak udělat z města obývák? Jako v Kolíně!Kolín je okresní město na východě Středočeského kraje. Leží na řece Labe, má přes 30 000 obyvatel a rozlohu 35 km². Je důležitou železniční křižovatkou. Bují zde průmysl: chemický, automobilový, strojírenský, potravinářský                       a polygrafický. Kromě toho má Kolín historické centrum, prvorepublikovou vodárenskou věž, dva rozlehlé parky.
  • Ostrava je díky projektu fajnOVA Městem s dobrou praxí, jediným v České republice (2017/08/21) Síť evropské mezinárodní spolupráce mezi městy URBACT vyhlásila na jaře 2017 výzvu pro města a jejich projekty. Cílem výzvy bylo nejen zmapování současných témat, která města řeší, ale zároveň je rozšířit napříč Evropou. Ostrava se přihlásila s projektem participativní tvorby strategického plánu fajnOVA, který realizovala v roce 2016, a uspěla.
  • Co je D21?D21 je revoluční nástroj, který umožňuje spravedlivější rozhodování se šíří u nás i ve světě jako lavina. Jak je to možné? D21 je Demokracie 21- Volební systém pro 21. století - https://www.d21.me/cs D21 podporuje participaci a umožňuje dělat lepší rozhodnutí na základě široké shody. D21 je systém, který zefektivňuje jakékoliv skupinové rozhodování.
  • Představujeme blog www.mistotvorba.cz. Autorkou projektu je Veronika Valentová. Název má vystihnout myšlenky územního rozvoje obcí a měst. Proto i použití výrazu místotvorba ačkoli se v češtině často využívá výrazu město tvorba. V Angličtině se pojem Placemaking používá od poloviny 90. Let minulého století, nicméně myšlenka to není nová.
  • Města chtějí zapojit veřejnost do plánování. Lidé budou společně s developery kreslit podobu nových čtvrtí. Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) začne na podzim školit městské části v tom, jak zapojit veřejnost do plánování developerských projektů. Takzvanou participaci si už některé radnice vyzkoušely a další chtějí vědět, jak na to. S veřejností se už baví developeři Skanska Reality a Sekyra Group.
  • Jak si získat srdce lidí? Pěstujte společenskou zodpovědnost. Stále více Čechů zajímá o aktivity firem z hlediska CSR – společenské odpovědnosti. Zjistil to průzkum společnosti IPSOS, který se v rámci svého programu CSR & REPUTATION RESEARCH zaměřil na názory a postoje Čechů. JAK DŮLEŽITÁ JE PRO ČECHY SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST? 35% populace si spontánně vybaví konkrétní společensky odpovědnou firmu.
  • Jak navrhnout férově sdílené město? Často se zdá, že naše města a obce byla navržena bez ohledu na děti a mládež. Veřejné prostory a dopravní prostředky navržené zdravými dospělými přinejmenším pro jiné zdravé dospělé opomíjejí potřeby dětí, stejně jako potřeby postižených nebo starších obyvatel, stejně jako rodin s malými dětmi. 
  • Teorie a praxe - zapojení veřejnosti za účelem rozvoje plánování městské mobility. Dopravní plánování může být kontroverzním tématem. Takto začíná článek, který byl nedávno zveřejněn na stránkách www.eltis.org. V Česku bychom mohli ovšem napsat "Dopravní plánování je kontroverzním tématem". Proto je třeba věnovat zapojování veřejnosti tolik pozornosti.
  • Řekni to Vídni: aplikace na podněty obyvatel Vídeň v rámci digitální strategie spustila v únoru 2017 aplikaci, která obyvatelům umožňuje během půl minuty poslat jakýkoli podnět. Zaslané návrhy přímo na místě vyřeší zásahová skupina a případ v aplikaci označí za vyřešený. Podobnou aplikaci má i Praha. Vídeňané mohou prostřednictvím této aplikace posílat podněty přímo městské správě.
  • Ve Frankfurtu představují studentské návrhy dopravních uzlů pro projekt CHIPS. Datum 21. února bylo už nějakou dobu jasně označené v kalendářích patnácti studentů dvou německých univerzit – Univerzity umění a designu v Offenbachu nad Mohanem a Univerzity aplikovaných věd ve Frankfurtu nad Mohanem. V tento den studenti představili své finální návrhy „Mobilních uzlů mobility“, jak znělo zadání.
  • Bruselský plán městské mobility se dočká zpětné vazby od veřejnosti. Minulý měsíc zahájili v Bruselu proces participace veřejnosti v přípravě regionálního plánu mobility. Plán mobility pro bruselský region obsahuje konkrétní detaily nezbytné pro realizaci významných opatření v oblasti mobility, která definuje regionální plán udržitelného rozvoje. Hlavním cílem je snížit objem příchozí i odchozí dopravy v Bruselu o 20 %.
  • Pražské židle & stolky. V minulém roce se v Praze na několika místech objevily židle a stolky. Nový městský mobiliář oživuje veřejná prostranství, kde se dříve nedalo na delší dobu příjemně zdržet. Pilotní projekt Pražské židle & stolky zaznamenal v roce 2016 velký úspěch a Praha se ho rozhodla pro nadcházející sezónu rozšířit na další místa ve městě.
  • Občanská Břeclav se probouzí Ve čtvrtek 9. února 2017 se v břeclavské Cyklosféře velmi živě diskutovalo o rozvoji města, vazbách mezi dopravou, územním plánem, životním prostředím, veřejným prostorem a dalšími tématy. Občanské iniciativy zkoumají složení uživatelských skupin, propracovávají sběr potřebných dat, diskutují o komunikačních nástrojích a koordinaci mobility, atd.
  • Nová aplikace zmente.to má zlepšit pražskou dopravu. Hlavní město připravuje pilotní projekt jednotného místa, kde budou lidé mít možnost posílat návrhy, stížnosti i pochvaly pracovníkům magistrátu a jeho podřízeným organizacím v oblasti dopravy. V první fázi se do projektu zapojí především Technická správa komunikací, ROPID a Dopravní podnik hl. m. Prahy. Jen tyto tři instituce loni odbavily přes 35 tisíc podnětů.
  • Veselé a barevné město. Ani nevíme, kdo stojí za iniciativou „Chceme mít barevnou Porubu“, ale je super, když se ve městech najdou lidé, kteří dokáží o svém městě napsat: "Šedá Poruba nás nebaví. Chceme ji mít veselou, barevnou, chceme, aby se tady něco dělo. Rádi bychom společně s Vámi Porubu oživili a udělali z ní příjemné a moderní místo." Ano, vše je jen o lidech.
  • Deset strategií pro transformaci měst a veřejného prostoru prostřednictvím placemakingu.
    „Charakter města určuje jeho veřejný prostor, ne ten soukromý“ Dr. Joan Clos, výkonný ředitel UN Habitat. Včera vyšla novinka na téma: Město s dobrou adresou by rádo uplatnilo "placemaking". Dnes zveřejňujeme stručný výtah deseti strategií pro transformaci měst a veřejného prostoru prostřednictvím placemakingu.
  • Město s dobrou adresou by rádo uplatnilo "placemaking". Co je to placemaking? Český překlad neexistuje, ale doplňující otázka může napovědět. Co kdybychom budovali komunitu místa? Placemaking je idea i praxe zastřešující veškeré postupy, které vedou ke zkvalitnění čtvrtí, měst nebo regionů. Slouží jako inspirace pro všechny, kdo společně znovuobjevují a přetvářejí veřejný prostor jako centrum každé sociální komunity.
  • Manuál participace: JAK ZAPOJIT VEŘEJNOST DO PLÁNOVÁNÍ MĚSTA. Pražští radní schválili v listopadu 2016 Manuál participace, který má pomoci zapojit obyvatele do plánování rozvoje města. Dokument navrhuje organizovat sousedská setkání, kde se lidé předem dozví, co se má v okolí jejich bydliště změnit. Dokument a další informace k participaci si můžete stáhnut na tomto odkaze - http://www.iprpraha.cz/manualparticipace.
  • Město, veřejnost a neziskový sektor. Když v Grazu chtěli plošně zklidnit dopravu v celém městě, město k tomu dělalo rozsáhlou kampaň, ale i tak po zavedení opatření si lidé na nové opatření chvíli zvykali, než jim došlo, že je to dobré. U nás podobné kampaně ze strany měst zatím chybí. Možná je to dáno tím, že obecně kampaním ze strany měst se moc nevěří. Tuto oblast tak zatím přebírá neziskový sektor.