ELEKTROMOBILITA, ČISTÁ VOZIDLA A PALIVA
Vzhledem k řadě silných – především ekonomicko-politických - důvodů je nutné postupně snížit závislost (našich států i EU) na dovozu ropy. Konvenčně poháněná vozidla (na benzín a naftu) navíc emitují emise, které poškozují zdraví, budovy a materiály a životní prostředí. Hledají se proto cesty, jak nahradit klasická paliva z ropy jinými.
Tuto oblast řeší Národní akční plán čisté mobility (NAP CM). Měst se týkají níže uvedené oblasti:
- Parkování na veřejných parkovištích zdarma pro vozidla na alternativní paliva
- Zvýhodněné parkování na jinak vyhrazených místech pro vozidla na alternativní paliva
- Využití pruhů pro autobusy a taxi vozidla s elektrickým/vodíkovým pohonem
- Povinné kvóty pro developery na konektivitu dobíjecí infrastruktury
Evropská komise si klade za cíl snížit používání „konvenčně poháněných“ automobilů ve městech na polovinu do roku 2030 a jejich postupné vyřazení z provozu do roku 2050. Do roku 2030 je dalším cílem dosáhnout zajištění městské logistiky ve velkých městech v podstatě bez produkce emisí skleníkových plynů. K naplnění tohoto cíle mají přispět inovace a nové technologie, výstavba infrastruktury a vytvoření integrovaného evropského dopravního systému. Využití čistších paliv a pohonů je z tohoto pohledu prioritou.
Vhodná opatření pro naše město
- zavádění vozidel na alternativní paliva (biopaliva, CNG, LNG), hybridy, elektrická/vodíková vozidla
- přestavba motorů vozidel z naftových na CNG
- využívání směsných paliv (B10-50)
- výstavba elektrických dobíjecích stanic, sítí čerpacích stanic na CNG
- výstavba elektrické trakce MHD a zvyšování její energetické efektivity
- podpora vozidel na alternativní paliva/pohony (rezervovaná parkovací místa, možnost vjezdu do centra, kde je omezení pro konvenční vozidla, nabízení těchto vozidel v car-sharingových systémech, vozidla taxi apod.)
- popularizace a informování veřejnosti o alternativních palivech a pohonech
Co dané téma také obsahuje:
- možnosti rozvoje alternativních paliv (biopaliva 1. a 2. generace, CNG, LNG, LPG)
- možnosti rozvoje elektrických/hybridních /vodíkových vozidel
- úpravy vozidel
- rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva
- informování veřejnosti o nových čistších vozidlech/palivech
- strategie rozvoje čistších paliv a vozidel a optimalizace jejich provozu
Biopaliva:
- bioethanol – ethanol vyrobený z biomasy (např. obilí nebo řepy) nebo biologického rozkladu odpadů, užívaný jako biopalivo
- bionafta – (m)ethylester vyrobený z rostlinného nebo živočišného oleje (např. řepky olejky), s kvalitou nafty, užívaný jako biopalivo
- bioplyn – plynná pohonná hmota vyrobená z biomasy nebo biologického rozkladu odpadů, která může být vyčištěna až na kvalitu zemního plynu a používána jako biopalivo nebo dřevoplyn
- bio-ETBE (ethyl-tercio-butyl-ether) – ETBE vyrobený z bioetanolu. Objemové procento biopaliva v bio-ETBE je 47 %
- syntetická biopaliva – syntetické uhlovodíky nebo směsi syntetických uhlovodíků vyrobené z biomasy
- biovodík – vodík vyrobený z biomasy nebo biologického rozkladu odpadů, užívaný jako biopalivo
- čistý rostlinný olej – olej vyrobený z olejných rostlin lisováním, vyluhováním nebo srovnatelnými postupy, surový nebo rafinovaný, avšak chemicky neupravovaný
- Biopalivo může být používáno jako čisté (100%) nebo jako směs – např. B30 znamená směs 30 % bionafty a 70 % konvenční nafty.
Zdroj: www.civinet.cz
Stáhněte si...