Gamifikace: poznáváme své město na kole nebo pěšky

15. 07. 2019

Povzbudit lidi k aktivní mobilitě není až tak jednoduché. Pokud člověk není zvyklý jezdit na kole a chodit pěšky, jak ho povzbudit v padesátce, aby jezdil méně autem a více chodil a jezdil na kole? Samozřejmě jen na krátké vzdálenosti. Nápadů je mnoho, ale asi nejlepší je, když "naučíme" chodit a jezdit na kole naše děti a rodiče se přidají. Dnes zveřejňujeme jeden nápad z Mnichova, ale díky facebooku můžeme upozornit i na podobnou hru v Břeclavi, což je hodně dobré.

V jedné z městských částí na severu Mnichova, v Moosachu, probíhala po dobu sedmi týdnů interaktivní hra „kreuz&quer“ (česky „křížem krážem“), díky které mohly zdejší děti a jejich rodiny poznat oblast, v níž žijí, a to pouze pěšky, na kole nebo koloběžce.

Účast ve hře byla zcela zdarma a zapojit se mohly všechny generace. Cílem bylo najít 50 modrých krabiček, upevněných na sloupech pouličního osvětlení v celé čtvrti. Účastníci měli pomocí mapy najít alespoň dvě krabičky během jedné hodiny. Za každé místo získal účastník body na RFID kartu. Počet bodů závisel na vzdálenosti, kterou účastník urazil: čím delší cesta mezi jednotlivými krabičkami, tím víc bodů. Karty byly k dispozici ve školách, knihovnách a dalších veřejných institucích.

Hra nabídla deset úrovní plus jednu bonusovou jako překvapení pro nejpilnější hráče. Každý z účastníků se mohl přidat k týmu své organizace, jako např. školy nebo firmy, nebo si založit vlastní tým. Webové stránky hry zobrazovaly v reálném čase ty nejlepší týmy a organizace. Aby svou šanci dostaly i menší subjekty, bodování bylo rozděleno do dvou kategorií:

  1. nasbírané kilometry na tým/organizaci
  2. průměrné skóre na tým/organizaci

Mnoho dětí sbíralo body cestou do školy nebo v rámci odpoledního volného času. Ve výsledku pak jak děti, tak dospělí trávili mnohem víc času venku, navíc ve společnosti dalších účastníků hry.

Během sedmi týdnů hráči nachodili a najezdili na kole či koloběžce víc než 72 tisíc kilometrů. Nejvýkonnější týmy a organizace získali ceny, které opět podporují venkovní a fyzické aktivity, např. poukázky do plaveckého bazénu nebo na lezeckou stěnu.

http://www.metamorphosis-project.eu/case-studies/gamification-discovering-neighbourhood-cycling-and-walking 

  • Vloženo: 1. července 2019
  • Autorka: Merle Schroerová

Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.


Štítky: Děti (Občan, tag38)

Aktuality