03. 06. 2019
Zvětšení prostoru pro pěší a jízdní kola může ztrojnásobit dopravní kapacitu ve stejném prostoru při zachování průjezdu pro motorovou dopravu. Každé euro investované do cyklistické dopravy se vrátí v podobě 13 euro. Spočítal to Rakouský dopravní klub (VCÖ), který svůj poslední zpravodaj věnoval aktivní mobilitě. Najdete v něm řadu zajímavých čísel, ale na to hlavní chceme upozornit v dnešním článku. Dovedete si představit, že by podobná čísla dokazující důležitost aktivní dopravy vydal některý z českých autoklubů?
V Rakousku a Německu si uvědomují, že každá cesta na kole nebo pěšky znamená lepší podmínky pro řidiče, kterým se uvolní silnice i parkovací místa.
V Rakousku výrazně převažují krátké cesty autem. Dvě z pěti jízd (40 %) nepřesahují 5 km, co je ideální vzdálenost pro jízdu na kole. Více než dvě třetiny jsou vhodné pro elektrokola (do 15 km). Pro jízdu na kole je zapotřebí více místa a dobrá infrastruktura. Dále se ze zajímavé infografiky například dozvíte, že děti a starší lidé chodí nejvíce (ujdou v průměru cca 300 km ročně).
Pokud by se v Rakousku zdvojnásobil podíl cyklodopravy na 13 %, znamenalo by to v celospolečenských přínosech částku 1,2 miliardy eur.
Aktivní doprava je člověku nejpřirozenější a nejzdravější způsob dopravy. Je to také nutná součást všech přepravních cest jakýmkoli dopravním prostředkem. Pěšky začíná každá cesta, ať už míříme na autobusovou zastávku, na kolo, nebo k zaparkovanému automobilu. Mnozí lidé si oblíbili delší cesty pěšky. Stačí se podívat na statistiky - v Rakousku je každá sedmá pěší cesta delší než 2,5 km.
Na popularitě získávají nové nebo jen znovuobjevené dopravní prostředky, jako jsou jízdní kola, elektrokola a mopedy. VCÖ vyzdvihuje příklady dobré praxe stavby nových cyklostezek, budování parkovišť pro jízdní kola na železničních stanicích, zóny bez aut v okolí škol. Rakousko má řadu studií, které dokazují vliv na celkové zdraví, klima, kvalitu života a také přínosy do státní pokladny.
Zároveň ale národní autoklub upozorňuje na stále nedostatečné podmínky a na předpoklady, které v Rakousku stále chybí. Jedním z nich je legislativní ukotvení chůze a cyklistiky a dostatečný rozpočet pro ni. Jen pro srovnání, v roce 2018 byla zodpovědnost za cyklostezky ve Švýcarsku, stejně jako za turistické cesty, na základě referenda zakotvená v ústavě.
Nechybí jen rozpočet, stejně potřebná je pozornost ve veřejném plánování. V Rakousku existuje od roku 2015 národní strategie, která však není právě závazná.
Základní fakta o aktivní mobilitě najdete v přiloženém zpravodaji. Ukazuje mimo jiné témata, kterými se nutně musí zabývat rakouská společnost, pokud se aktivní mobilita má stát rovnocennou z pohledu legislativy, vnímání i rozdělení prostoru.
Zdroj: Čistou stopou Prahou, oficiální stránky VCÖ www.vcoe.at
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Zahraniční města (Role města, tag8),
Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15)