08. 11. 2018
Příští rok se začne připravovat nová vládní koncepce městské mobility, jeíž součástí bude i cyklostragie. Všichni už ale víme jedno. Nové informace o podpoře cyklistické dopravy už nás nepřekpaví. Spíše jde o to, co se nám podaří vyjednat.
Podaří se to stejné, co ve Francii? A dočkáme se prohlášení od našeho premiéra?
Paříž (Reuters) – Francouzská vláda oznámila, že Francie má v plánu zvýšit podíl cyklistů na dopravě na víc než trojnásobek. K dosažení tohoto cíle má pomoci víceletý plán na výstavbu kvalitnějších cyklostezek, finanční pobídky pro ty, kdo na kole dojíždějí do práce, a také opatření proti krádežím jízdních kol.
Jak uvedl premiér Edouard Philippe ve svém projevu v západofrancouzském Nantes, ve Francii jako pořadatelské zemi světově proslulého cyklistického závodu Tour de France je cyklistika především sportem, ne jedním ze způsobů dopravy.
Podle údajů, které sdělil premiér Philippe, je ve Francii podíl cyklistické dopravy na veřejné dopravě jen 3 %, což je číslo menší než polovina evropského průměru a ani zdaleka nedosahuje podílu cyklistů v severoevropských státech. A to chce jeho vláda změnit.
„Máme v plánu ztrojnásobit podíl cyklistů na dopravě a dostat se na 9 %, a to do roku 2024, kdy pořádáme Olympijské hry,“ řekl ve svém projevu.
Vláda vyhradí na příštích sedm let 350 milionů euro jako investici určenou na cyklistickou infrastrukturu.
Podle slov premiéra pomůže stát místním samosprávám s výstavbou chybějících cyklostezek.
„Nedostatečná propojenost cyklistické infrastruktury vzbuzuje v cyklistech nejistotu a odrazuje další zájemce o tento způsob dopravy,“ řekl premiér.
Na rozdíl od většiny dalších politických oblastí zde nespadá budování infrastruktury pro cyklisty na bedra státu, ale místních úřadů. Ve výsledku pak cyklostezky ve Francii bývají pouze lokální, na krátkých úsecích a jen výjimečně se napojují na další trasy.
Podle předsedy Francouzské federace cyklistů (FUB) Oliviera Schneidera výše tohoto nového fondu zdaleka nedosahuje částky, kterou před volbami slíbil prezident Emmanuel Macron, tedy 200 milionů euro ročně, i tak ale doufá, že finance pomohou městům s rychlejší výstavbou nutné cyklistické infrastruktury.
„50 milionů euro na rok neudělá z Francie Holandsko, ale je to jen začátek,“ řekl Schneider.
V Holandsku je podíl cyklodopravy na dělbě přepravní práce téměř 30 %.
Francouzská vláda rovněž hodlá rozšířit finanční pobídky pro cyklisty dojíždějící do zaměstnání. Premiér sdělil, že všichni státní zaměstnanci dostanou při dojíždění do práce na kole prémii ve výši 200 euro na rok; soukromé firmy mohou své zaměstnance odměnit částkou až 400 euro ročně.
Jako prevence krádeží jízdních kol má sloužit nový systém identifikace kol ve formě rytiny, povinný pro všechny nové výrobky, a dále povinné parkovací zařízení pro jízdní kola u všech nových budov.
Podle premiéra budou muset zajistit parkovací zařízení pro cyklisty i všechny železniční stanice, nezmínil se však o tom, zda se zjednoduší přeprava ve vozech státního železničního přepravce SNCF, což je hlavní požadavek, zaznívající z řad cyklistů.
Součástí tohoto plánu je i další rozšíření obousměrného provozu pro cyklisty na jednosměrných ulicích a od roku 2022 zavedení lekcí k cyklistické dopravě na středních školách.
Foto: FILE PHOTO: French Prime Minister Edouard Philippe delivers a speech during the MEDEF union summer forum on the campus of the HEC School of Management in Jouy-en-Josas, near Paris, France, August 28, 2018. REUTERS/Benoit Tessier
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)