23. 05. 2019
Podle Centrálního registru vozidel bylo v roce 2017 u nás registrováno 1525 elektromobilů. Vzhledem k celkovému počtu automobilů jsou to sice zlomky procent, jejich počet však každým rokem roste. Ještě výrazněji to je vidět při pohledu na meziroční srovnání prodejů nových osobních vozů.
V loňském roce 2018 se v České republice prodalo 261 437 nových osobních vozů. V tomto celkovém přehledu se postupně mění tržní podíly klasických spalovacích motorů, postupně narůstají podíly elektromobilů a automobilů s hybridním pohonem.
Setrvalý pokles už několikátým rokem po sobě zaznamenává prodej aut s dieslovým motorem (v roce 2018 byl jejich podíl na prodejích 30,2 %, v roce 2017 ještě 37,8 %, v roce 2016 to bylo dokonce přes 42 %). Podobně jako jinde v Evropě je Češi postupně nahrazují buď auty se spalovacími benzínovými motory (v roce 2018 jejich podíl byl už 67 %) a stále častěji také alternativními pohony (nejčastěji hybridy nebo elektromobily, méně už auty na plyn - LPG nebo CNG). Podíl nových automobilů na alternativní pohon v loňském roce dosáhl 3,17 %.
Hlavní bariérou je přitom nejen zatím relativně vysoká cena elektromobilů, ale také nedostatečná síť nabíjecích stanic.
Národní akční plán čisté mobility klade za cíl mít do roku 2020 k dispozici 1300 veřejně přístupných dobíjecích bodů pro motorová vozidla. Množství dalších však vzniká i mimo dotační program Ministerstva dopravy, které vyhradilo pro tento účel 850 mil. Kč.
Málo se také hovoří o rozvoji elektrokol, které mohou výrazným způsobem ovlivnit mobilitu ve městech. Jelikož na kolo většina pohlíží stále především z pohledu sportu a rekreace a nikoliv z pohledu dopravy, může někdy zapadnout, jakým obrovským potenciálem jsou právě elektrokola pro řešení problémů s městskou mobilitou.
O to důležitější jsou dobré zprávy z měst, které se rozhodly podpořit trend čisté mobility. Příkladem takového města je Třinec, kde nedávno zprovoznili nové nabíjecí stanice pro elektrokola, a zcela čerstvě se tu chystají v rámci služby carsharingu nabídnout svým občanům k otestování elektromobil.
Zdroj: Čistou stopou Prahou, Centrální registr vozidel, město Třinec
Štítky:
Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)