Cílem je navrhovat komplexní řešení, které se dívají na ulici a veřejný prostor jako celek. Na všech komunikacích ve městě (státních, krajských a místních) je potřeba řešit nejen automobilovou dopravu a obecné zásady bezpečnosti, ale i průjezd nákladní dopravy, řešení parkování, veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu. Bez vzájemné komunikace vznikají zpravidla špatná řešení.
Nicméně "humanizace" veřejného prostoru probíhá ruku v ruce s výstavbou obchvatů kolem města. Pokud nejsou a městem projíždí denně 25.000 aut, těžko se dají realizovat zklidňovací opatření.
Pro všechny druhy doprav, ať už se jedná o automobilovou (IAD), veřejnou, či cyklistickou, platí stejné zásady – zajistit přímost, bezpečnost, atraktivitu, konzistenci, kde důraz má být kladen na integraci, nikoliv na segregaci a dopravní prostor má být řešen jako celek, kde se zohledňují všechny složky doprav. Přitom je ale důležité „navrhovat páteřní komunikace ze stran, ne od prostředku“. Pokud se rekonstruuje anebo buduje nová komunikace, tak by se měla projektovat od kraje, kdy na prvním místě jsou chodci, pak cyklisté a pak automobilová doprava.
Tento záměr vychází z celkové vize rozvoje území a kvality života v něm. Je součástí širšího pojímání prostoru, ve kterém nejsou ulice jen dopravními tepnami umožňujícími pohyb z místa na místo, resp. skladištěm dopravních prostředků, ale především příjemným místem, kde se lidé potkávají, vyměňují si své názory nebo jen relaxují a baví se. Potenciál města jako živého organismu se zvyšuje s rostoucím počtem osob motivovaných k chůzi, k jízdě na kole nebo k pobytu na veřejných prostranstvích.
Příklad - Kunovice
Bezpečná opatření pro různé uživatelské skupiny na silnici I. třídy. Na průtahu silnice I. třídy jsou v Kunovicích vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty. Řeší tak cyklistickou dopravu místních občanů bydlících v blízkosti dotčené silnice. Paralelně s touto silnicí jsou cyklisté vedeni po cyklotrase (za železnicí), která je směrována na dopravně zklidněnou komunikaci a následně na stezku pro chodce a cyklisty. Tato trasa je určena pro každodenní přepravu cyklistů mezi Kunovicemi a Ostrožskou Novou Vsí i pro cykloturisty.
Příklad - Ostrava
Vedení cyklistických pruhů po krajských komunikacích se podařilo také v Moravskoslezském kraji. Jeden pruh existoval už historicky, v roce 2014 se cyklopruhy vyznačily na třech dalších silnicích. Byly dohodnuty základní zásady, za nichž je možno provádět tyto pruhy. Je to individuální na domluvě, vždy se to posuzuje. Platí zásada, že značení osazuje město a předává je Správě silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) do užívání. Vzhledem k tomu, že Ostravské komunikace pro SSMSK vykonávají údržbu značení, tak v podstatě i údržbu.
Na základě těchto dohod byl vybudován i jeden cyklopruh v Karviné, jeden úsek v Českém Těšíně a dva v Třinci, třetí se připravuje. Mimo Ostravu vždy město uzavírá se SSMSK dohodu, kde je specifikován finanční a věcný rámec (v podstatě vše platí město). V Ostravě se jeden cyklopruh prodloužil a jeden se změnil na společný s bus. Pokud jde o piktogramové koridory, postupujeme opět individuelně. Zdroj: Martin Krejčí, cyklokoordinátor Ostravy
Příklad - Hradce Králové
Příklad 1 – křižovatka ulic Dukelská-Hořická s krátkým úsekem k silnici I/31 (Střelecká)
Součástí rekonstrukce místní komunikace - ulice Dukelská byla také úprava křižovatky s ul. Hořická s napojením na silniční okruh města (I/31) – zde ul. Střelecká/Resslova. Spolu s doplněním pruhů pro cyklisty v křižovatce byl redukován počet jízdních pruhů (3ð2) pro automobilovou dopravu na vjezdu do křižovatky s ul. Střelecká.
Provedené úpravy umožňují cyklistům zejména využít samostatného prostoru/pruhu při vjezdu do křižovatky v přímém směru do tř. Karla IV., který zde jednoznačně převažuje (přes 200 cyklistů za špičkovou hod.). Cyklisté tak již nemusejí čekat za motorovými vozidly – mají svůj pruh na jednom rameni křižovatky.
Na provedené úpravy je nicméně dále potřeba navázat obdobným opatřením za křižovatkou, tj. v tř. Karla IV. (vyhrazené pruhy dle studie celkové rekonstrukce třídy nebo samostatné vyústění cyklistů do PDP).