Strategický plán musí být vždy spojen s akčním plánem, tedy i s rozpočtem.
Základní otázky jsou:
Zajistit spolehlivé a stabilní finanční zázemí pro realizaci plánu po celé období. Dotace z externích zdrojů - národních i evropských - jsou časově omezené, vázané na podaný projekt a vypsanou vhodnou grantovou výzvu. Je proto třeba pečlivě promyslet i časový plán financování plánovaných opatření s ohledem na harmonogram příslušných grantových výzev.
informace k financím a českým fondům jsou k dispozici v záložce SOUVISLOSTI - FINANCE.
Možné zdroje financování shrnuje následující informace:
1) Veřejný sektor:
»» Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI)
»» Příslušných ministerstev (především ministerstva dopravy, ministerstva životního prostředí, ministerstva pro místní rozvoj)
»» Kraje
2) Příjmy z aktivit a služeb města:
3) Soukromý sektor (developeři, průmysl, podniky):
-- Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP)
-- Dotace a dary soukromých firem (Nadace firem jako ČEZ, automobilky
či banky; celonárodně působící etablované nadace (např. Nadace
Partnerství, Nadace VIA atd.); regionální nadace)
-- Sponzoring.
4) Příklady zatím známe jen ze zahraničí.
Městská rada v Lisabonu např. vytvoří fond městské mobility v hodnotě 15 milionů eur, který bude sloužit na financování městských komunikací.
Lisabonský radní zodpovědný za finance, João Paulo Saraiva, tuto zprávu oznámil minulý týden při prezentaci rozpočtu hlavního města Portugalska na rok 2017. Tento nově zřízený fond městské mobility bude řídit společnost Carris, která provozuje veřejnou dopravu v Lisabonu.
Město má v plánu získat do fondu peníze z příjmu z pokut, parkovacích poplatků a silničních daní.
Saraiva podotkl, že město převezme odpovědnost za veškeré řízení dopravy v Lisabonu. V současné době za ni zodpovídají portugalské státní policejní síly. Podle nových návrhů budou státní policejní síly zasahovat pouze v případě nehody.
Zdroj: http://www.eltis.org/discover/news/lisbon-create-urban-mobility-fund-portugal.