Osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace


V prostoru čekají na osoby se ztíženou pohyblivostí či orientací drobné nástrahy, které zdraví lidé ani nezaznamenají, pro ně se však můžou stát nepřekonatelnou překážkou. Někdy je třeba volit originální řešení šité na míru konkrétní situaci na místě.


Víte, že...

Tzv. bezbariérová vyhláška MMR č. 398/2009 Sb. ukládá stavebníkům povinnost vyhradit určitý počet parkovacích míst jednak pro vozidla přepravující osoby se zdravotním postižením, jednak pro osoby doprovázející dítě v kočárku. Aby byla vyhrazená stání skutečně využitelná, musí být vyznačena v předepsaných rozměrech a je třeba k nim zajistit bezbariérový přístup z pěší komunikace.

Co potřebují lidé se zdravotním postižením z hlediska bezbariérovosti

  • Bezpečný a bezbariérový vstup do budovy (jsou-li použity dveře karuselového provedení, musí být doplněny dalšími otevíravými dveřmi); bezbariérová pěší přístupová trasa od zastávky MHD; vyhrazená parkovací stání (venkovní i vnitřní); orientační a navigační systémy uvnitř budovy (včetně výtahů), prvky pro oporu pohybu v náročnějších místech (madla, zábradlí).
  • Nekluzné povrchy podlah.
  • Výtahy (eskalátory nebo travelátory nejsou bezbariérové řešení).
  • Řešení plošin na schodištích (nosnost, uzamykání a obsluha jsou častý problém). Použití plošin je možné jen u stávajících staveb, kde není jiná možnost bezbariérového řešení. Viz bezbariérová vyhláška MMR č. 398/2009 Sb.
  • Výškově přizpůsobená obsluha (bankomaty, pokladny, infocentra – snížené pulty a ovládací panely s možností podjezdu pod stolky); mobilní platební terminály; samoobslužný prodej s košíky pro lidi na vozíku, rozmístění zboží na dosah.
  • Vybavení budovy (signalizace pro obsluhu schodišťové plošiny, volný průjezd mezi regály, prostorné zkušební kabiny).
  • Bezbariérové hygienické zázemí v dostatečném počtu (volně k dispozici, nikoli uzamčené), kompletně vybavená toaleta (včetně vyznačení a signalizace k přivolání obsluhy).
  • Způsob podání informací – všechny důležité informace v hmatové, sluchové a vizuální podobě.
  • Proškolená obsluha (asistenční servis pro osoby se zdravotním postižením v nákupních centrech a prodejnách potravinových řetězců).
  • Přístupnost internetových stránek a e-shopů.

Související předpisy

Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb a související české a evropské technické normy.

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Co myslíme tím „aktivní doprava pro každého“?

Co myslíme tím „aktivní doprava pro každého“?
26. 10. 2019 | Výborná isnpirace i pro Českou republiku. Organizace We Walk, We Cycle, We Vote pořádala bezplatný workshop s názvem Aktivní doprava pro každého, jehož cílem je propojit skupinu cyklistů, skupinu osob se zrakovým postižením a osob na vozíčku, a hledat společnou řeč o tom, jak mají vypadat naše města a obce. V následujícím textu vysvětluje organizátorka Sally Hinchcliffová,... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Ostatní (Občan, tag41)

Městský prostor a sociální izolace

Městský prostor a sociální izolace
22. 10. 2019 | Podle posledních údajů žije víc než polovina (51 %) osob starších 75 let sama. Dvě pětiny seniorů uvádějí, že jejich hlavním společníkem je televize. K boji se sociální izolací může přispět i odstranění bariér, které starším osobám brání v pohybu v okolí jejich bydliště. O to se snaží organizace SUSTRANS. Představte si vaši typickou každodenní trasu do... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Senioři (Občan, tag40), Ostatní (Občan, tag41)

Když se jízdní kolo stane zdravotní pomůckou: Na kole s artritidou

Když se jízdní kolo stane zdravotní pomůckou: Na kole s artritidou
12. 10. 2019 | Určitě o tom někdy uslyšíte. Nebo si o tom někde přečtete. Jízdní kolo jako zdravotní pomůcka. Možná nad otázkou mobility přemýšlíte, i když je vaše zdraví a kondice v pořádku. Jak může někdo zvládnout jízdu na jízdním kole, a přitom nezvládat chůzi? To nedává smysl. A proč je pro tyto lidi chůze nezvladatelná? Přece se jejich nohy na kole pohybují, ne? Existuje... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Ostatní (Občan, tag41)

Třetina osob s postižením v britských městech by chtěla jezdit na kole

Třetina osob s postižením v britských městech by chtěla jezdit na kole
06. 10. 2019 | Průzkumy v Česku nejsou k dispozici, takže uvádíme z Velké Británie. Třetina osob s postižením v britských městech by chtěla jezdit na kole. Odhadem 84 % osob s postižením, žijících v britských městech, si nikdy nezkusilo, jaké to je, jezdit po městě na kole; přesto 33 % říká, že by to rádi zkusili. Podle zprávy „Inkluze v městské cyklistice“, kterou dnes... číst dále
Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Ostatní (Občan, tag41)

Představujeme organizaci Život bez bariér, z.ú.

Představujeme organizaci Život bez bariér, z.ú.
23. 11. 2018 | Na semináři Den městské mobility v Jičíně dne 20. 11. 2018 byla mimo jiné navázána spolupráce s organizací Život bez bariér, z.ú. Sdružení se opakovaně účastnilo stáží ve Švýcarsku ( http://zbb.cz/svycarsko/)  a chtělo by je se uplatnit v Česku. /Sociální služby, mobilita postižených a chování k nim, vzdělávání, inkluze, rehabilitace, bezbariérovost, přístupnost... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Ostatní (Občan, tag41)