Úvahy o změnách, strategiích a opatřeních, o kterých se u nás moc nemluví.
14. 08. 2018
Včerejší téma představilo základy a principy integrálního plánování dopravy a mobility v německém kontextu. Poskytlo dobrou zpětnou vazbu pro české prostředí. Dnešní lekce prohlubuje dané téma a odhaluje hlubší problémy s prosazováním těchto principů. Vychází se přitom z prezentace Udržitelná mobilita – Výzvy pro města (Fakta, strategie a opatření pro integrované plánování dopravy) od Seniorprofessor Dr.-Ing. Gerd-Axel Ahrens z TU Dresden, která byla odprezentována na mezinárodní letní škole Udržitelná doprava - made in Leipzig dne 8. 8. 2018 v Lipsku.
Prezentace začíná konstatováním, že se jedná o opravdu složitý úkol, což vystihuje následující graf.
Hlavní úkol, který je třeba řešit, je oddělení rozvoje dopravy od ekonomického rozvoje. Dynamická mobilita vyžaduje integrované koordinování a plánování, které reaguje na globální výzvy:
- Představte si, že by se 6 miliard Číňanů, Indů a obyvatel dalších rozvojových zemí přepravovalo stejně intenzivně jako Američané
- Stárnutí světa
- Budoucnost se odehrává především ve městech
- Městský život v malých jednotkách
- Klimatická změna
- Zásobování energií
- Čistý vzduch, snížená hlučnost
- Inkluze/exkluze osob
- Rostoucí globální komerční motorová doprava
- Dopravní zácpy a nedostatečná dostupnost, především v megaměstech
- Nové možnosti v oblasti IT a rozšíření dopravy díky lepší komunikaci
- Finanční zdroje pro budování, údržbu a rekonstrukce infrastruktury
- Právní regulace poptávky po dopravní infrastruktuře i jejích dopadů
Strategie pro naplnění hlavního cíle v rámci integrované mobility se týká těchto oblastí:
- Energetické změny
- Územní rozvoj
- Vztahy mezi odvětvími
- Lidské chování
- Politická rozhodnutí
- Celosvětová spolupráce
Pokud se máme bavit na téma Smart cities v kontextu „chytré mobility“, pak se to táká těchto vybraných prvků:
- Propojené online informace o spojích, cenách nebo dopravních podmínkách atd. (aplikace, nové služby)
- „Centra pro mobilitu“ pro multimodální a intermodální možnosti
- Systémy pro tzv. sharing a pooling
- Pouze vozidla bez lokálních emisí (zvl. elektromobilita)
- Autonomní vozidla
- Individualizovaná veřejná doprava (VD)
- Kolektivní osobní doprava
- Snížená potřeba vlastnit auto
- Skutečné náklady na dopravu (např. parkování), rozšířené cenové zvýhodnění udržitelné dopravy, osobní auta se pomalu stávají luxusním zbožím
- Mobilita jako služba spíš než produkt (srovnej BMW)
Musíme také počítat s dalším aspektem - elektromobilitou, ale v rozumných mezích:
- „Podpora e-mobility s nízkými emisemi“ – Nestačí jen nahradit auta se spalovacím motorem elektromobily. S takovým přístupem nikdy nenaplníme cíle udržitelnosti.
- E-mobilita by měla být ústředním prvkem našeho udržitelného „post-fosilního“ dopravního systému a součástí “zvratu v dopravě” – efektivní využití výrazně menšího počtu elektrických vozidel (jiných než těch většinu času parkujících osobních aut).
- Snaha automobilového průmyslu a některých německých politiků uchovat předchozí model mobility co nejdéle nezajišťuje potřebný pokrok, a proto netvoří stabilní základ pro budoucnost ekonomiky a společnosti.
- Další cíle jsou mj.: bezpečnost, spolehlivost a dostupnost, menší zabírání prostoru, vyšší kvalita života ve městech.
Jenže: Německo se zaměřuje na zájmy průmyslové politiky!? Jak to asi bude vypadat v Česku?
- Cílem není nahradit auta se spalovacím motorem jedno po druhém!
- Proč ale inteligentní využití elektrických vozidel jako součást udržitelné mobility a inteligentního nakládání s energiemi a prostorem nehraje v současné diskuzi, probíhající v Německu, hlavní roli!??
- Vypadá to, že krátkozraký přístup, kdy se ekonomika průmyslového státu zaměřuje na výrobu a prodej co nejvyššího počtu aut, je pořád silnější než snaha o to, abychom byli předním a silným představitelem udržitelné mobility a dlouhodobé ekonomiky!?
Další aspekt - regulace integrovaného používání autonomních vozidel!
- Integrovaná podpora výzkumu pro technologický rozvoj a realizaci (demonstrační a modelové projekty)
- Větší bezpečnost a efektivita v dopravě jako hlavní cíle rozvoje
- Podpora kolektivní autonomní osobní dopravy a VD, tzn. podpora a realizace strategie „nevlastnit, ale používat“
- Jednotné vypracování právních a etických podmínek na všech úrovních politiky a plánování (mezinárodní, národní, regionální a místní)
- Intenzivní komunikace a participace
Teze pro víc vzájemně propojenou mobilitu budoucnosti
- Velmi rychlý růst požadavků v oblasti mobility vyžaduje pohled ze všech úhlů: o našem systému mobility, který souvisí s několika odvětvími, musíme uvažovat integrovaně.
- Dostupné i nově se objevující produkty a služby, stejně jako dodavatelé a uživatelé, projektanti i konstruktéři, styčné plochy pohybu zboží a měnící se dopravní infrastruktury, všechny tyto prvky vyžadují komplexní analýzu.
- Vedoucí role digitální transformace v průmyslu i ve společnosti se přesune do centra pozornosti v téměř všech oborech, které se nějak dotýkají budoucnosti mobility.
- Naše včerejší chápání infrastruktury blokuje strategie, které potřebujeme pro infrastrukturu zítřka. Současná strategie pro budování infrastruktury postrádá holistický přístup.
- Utečte z toho tunelu ve vaší mysli! Myslet jen v kategoriích „buď-anebo“ nesmírně limituje celou mobilitu. Musíme vytvořit všechna možná flexibilní propojení mezi všemi možnostmi, které mobilita nabízí, a maximálně z nich čerpat.
- Klasičtí dodavatelé služeb v oblasti mobility příliš pomalu chápou potřeby zákazníka. Nové ekosystémy mobility vzniknou bez nich. Naplnit potřeby zákazníka, to bude faktor úspěchu, na který bychom se měli zaměřit.
Budoucnost - jaký bude dodavatel služeb v oblasti mobility??
- Budou to obce, dopravní společnosti, nové veřejné zastřešující organizace, automobilový průmysl
- nebo Google, Uber a/nebo další celosvětově působící dodavatelé technologií a služeb spolu s dalšími službami, které mají zkušenosti s digitalizací a jsou celosvětově uniformní (a tedy srozumitelné) !!!???
Co se doporučuje městům? 10 principů pro udržitelnou městskou dopravu je nutné upravit konkrétně pro potřeby daného města, regionu či státu!
Podrobnosti přineseme v zítřejší novince.
Štítky:
Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)