Aktuální přehled financování opatření v dopravě a mobilitě (IROP, OPD)
16. 05. 2017
A. Integrovaný regionální operační program - rychlý přehled:
- SC 1.1 Zvýšení regionální mobility prostřednictvím modernizace a rozvoje sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T
- SC 1.2 Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy - aktivity: 1. Terminály (výstavby a modernizace přestupních terminálů); 2. Telematika (výstavba, zavedení, rekonstrukce nebo modernizace inteligentních dopravních systémů); 3. Bezpečnost; 4. Nízkoemisní vozidla a související plnící stanice; 5. Cyklodoprava.
- SC 3.3 Podpora pořizování a uplatňování dokumentů územního rozvoje - aktivity: územní plány, regulační plány, územní studie.
Specifický cíl 1.1 - Zvýšení regionální mobility prostřednictvím modernizace a rozvoje sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T
Specifický cíl 1.2 - Terminály:
- plánované vyhlášení 76. výzvy „Výstavba a modernizace přestupních terminálů II“ v květnu 2017;
- rekonstrukce, modernizace a výstavba terminálů jako významných přestupních uzlů veřejné dopravy, včetně rekonstrukce, modernizace a výstavby parkovacích systémů P+R, K+R nebo B+R jakožto integrální součásti terminálů;
- rekonstrukce, modernizace a výstavba samostatných parkovacích systémů P+R, K+R, B+R nebo P+G jako prvků podporujících multimodalitu.
Specifický cíl 1.2 - Telematika:
- příjem žádostí v 22. výzvě „Telematika pro veřejnou dopravu“ byl ukončen v červnu 2016.
Specifický cíl 1.2 - Bezpečnost:
Specifický cíl 1.2 - Nízkoemisní vozidla a související plnící stanice
- příjem žádostí ve 20. výzvě „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“ bude ukončen v červenci 2017.
Specifický cíl 1.2 - Cyklodoprava:
- aktuálně vyhlášena výzva Cyklodoprava II, příjem žádostí do 7.9.2017;
- rekonstrukce, modernizace a výstavba samostatných stezek pro cyklisty nebo stezek pro cyklisty a chodce se společným nebo odděleným provozem s dopravním značením C8a,b, C9a,b nebo C10a,b, sloužících k dopravě do zaměstnání, škol a za službami;
- rekonstrukce, modernizace a výstavba jízdních pruhů pro cyklisty nebo společných pásů pro cyklisty a chodce v přidruženém prostoru silnic a místních komunikací s dopravním značením C8a,b, C9a,b nebo C10a,b, sloužících k dopravě do zaměstnání, škol a za službami;
- úprava a realizace liniových opatření pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru silnic a místních komunikací v podobě vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty, piktogramových koridorů pro cyklisty nebo vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a jízdní kola, sloužících k dopravě do zaměstnání, škol a za službami.
Specifický cíl 3.3
- 1.Územní plány
- 2.Regulační plány
- 3.Územní studie - územní studie zaměřené na veřejnou technickou infrastruktury; územní studie zaměřené na veřejnou dopravní infrastrukturu; územní studie zaměřené na veřejná prostranství; územní studie zaměřené na řešení krajiny.
-
aktuálně je možné podat žádost pouze na územní studie (9. výzva IROP);
-
příjem žádostí prodloužen do 10.10.2017;
-
v ostatních aktivitách lze žádat pouze v rámci komunitně vedeného místního akčního rozvoje.
Integrované nástroje:
- Integrované územní investice (ITI): pro aglomerace: pražská-středočeská; brněnská, ostravská, plzeňská, hradecko-pardubická, ústecko-chomutovská, olomoucká
- Integrované plány rozvoje území (IPRÚ): pro území měst Mladá Boleslav, České Budějovice, Liberec-Jablonec nad Nisou, Karlovy Vary, Jihlava, Zlín
- Komunitně vedený místní akční rozvoj (CLLD): 180 místních akčních skupiny po téměř celém území ČR (s výjimkou území ITI a IPRÚ)
B. Operační program Doprava
- Měst se týkají výzvy v rámci specifického cíle 1.4 (kontinuální výzva pro každou z aglomerací do konce roku 2017) – infrastruktura městské drážní dopravy a v rámci specifického cíle 2.3 (kolová výzva, termín pro předkládání projektů byl prodloužen z 6. 1 na 6. 2) – ITS ve městech
SC 1.4 – Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci
- Zaměření podpory - výstavba a modernizace infrastruktury systémů městské a příměstské dopravy na drážním principu (metro, tramvaje, tram-train, trolejbusy)
- Oprávnění žadatelé - vlastníci/správci dotčené infrastruktury (města, městy zřizované organizace – např. dopravní podniky či správci městských komunikací)
- Míra podpory - příspěvek EU 85 % ze způsobilých výdajů
SC 2.3 – Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu. Zaměření podpory (např.):
SFDI - možnost financovat výstavbu a opravy cyklistických stezek nebo zřizování jízdních pruhů pro cyklisty:
- Každý rok alokace 150 mil. Kč. Vzhledem k častým chybám v projektových dokumentacích tato částka není pravidelně dočerpána
- V roce 2015 byly financovány projekty za 142 mil. Kč a v roce 2016 za 120 mil. Kč.
- 04/2017 – výbor SFDI schválil žádosti ve výši 141 mil. Kč