MÁME VIZI, KTERÁ SMĚŘUJE KE ZMĚNÁM

Vize je základním pilířem strategie mobility města. Za vizemi musí vždy někdo stát, věřit jim a prosazovat jejich naplnění v konkrétních opatřeních. Vize a opatření musí tvořit kompaktní celek.

Naše vize je popsána v sedmi bodech, z toho poslední dva jdou za hranici technického myšlení.

ŽIVOT V ULICÍCH

Chceme mít dostatek prostoru pro zdravý, aktivní a společenský život ve městě.

DOSTUPNOST PRO VŠECHNY

Chceme vždy mít možnost vybrat si kterýkoliv dopravní prostředek, jímž se bezpečně, snadno a včas dostanu, kam budu chtít.

INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ

Chceme mít takovÉ dopravní prostředky a služby, díky kterým se většina z nás dokáže po městě efektivně pohybovat, aniž by přitom trpěl městský prostor, obecná dostupnost či kvalita života.

ČISTÉ a AKTIVNÍ MĚSTO

Chceme žít ve městě bez větších problémů s dopravními zácpami, hlukem, znečištěním a dalšími zdravotními riziky.

BEZPEČÍ

Chceme mít možnost bezpečně chodit pěšky a jezdit na kole.

SETKÁVÁNÍ SE

Chceme se setkávat s přáteli, známými i neznámými lidmi. Upravený veřejný prostor, dostupnost našich cílů a inovativní řešení nám tomu mohou napomoci.

KRÁSA

Chceme mít prostor pro relaxaci a estetické zážitky.

INSPIRACE

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Na počátku bylo slovo, myšlenka - i tak se dá charakterizovat Plán udržitelné městské mobility

Na počátku bylo slovo, myšlenka - i tak se dá charakterizovat Plán udržitelné městské mobility
18. 11. 2019 | Plánování udržitelné městské mobility se dá přirovnat k známému výroku "Na počátku bylo slovo, myšlenka". To co si myslí politici a úředníci o plánování udržitelné městské mobility, to taky řeknou a to de facto předurčí jeho podobu.  O tom byla další prezentace na konferenci k plánům mobility (SUMP 2.0), která se uskutečnila na půdě Ministerstva dopravy (MD)... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Plány udržitelné městské mobility 2.0: novinky, změny a možné důsledky pro města

Plány udržitelné městské mobility 2.0: novinky, změny a možné důsledky pro města
15. 11. 2019 | Je na čase, abychom změnili přístup ke zpracování Plánu udržitelné městské mobility (PUMM). O tom byla konference k plánům mobility (SUMP 2.0), která se uskutečnila na půdě Ministerstva dopravy (MD) dne 12. 11. 2019. Celkové shrnutí konference je k dispozici na tomto odkaze. Dnes chceme poskytnout městům první doporučení, jak na změnu. Proto představujeme výtah z prezentace... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Říčany - ativní politika při řešení udržitelné mobility

Říčany - ativní politika při řešení udržitelné mobility
12. 11. 2019 | Dnes 12. 11. 2019 v Praze na Ministerstvu dopravy proběhne konference "Od plánů udržitelné městské mobility 1. generace k SUMP 2.0". MImo jiné zde zazní skvělá prezentace na téma "What is it and how to make it more attractive for politicians and decision makers" od Roberta Pressla z Rakouska. Prezentace nebude o ničem jiném, než o tom, jak motiovat naše politiky, aby šli do změn.... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)

Skotsko a Česko - neuvěřitelná podobnost

Skotsko a Česko - neuvěřitelná podobnost
07. 10. 2019 | "Jednoduše řečeno, naše dopravní kultura, společenské normy a výše investic stále ještě neodpovídají těm propracovaným slovům a větám v obvykle velmi kvalitně připravených politických strategiích." Tento citát se dá použít ve všech evropských státech a nejen zde, ale konkrétně tuto větu vyslovil Ian Findlay k Národní dopravní strategii Skotska. Pokud člověk... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)

Proč Vídeň podporuje jízdu na kole?

Proč Vídeň podporuje jízdu na kole?
01. 04. 2019 | V neděli 31. 3. se konala v pořadí už devátá oficiální cyklojízda ve Vídni. Během ní jsme se setkali s radní města pro mobilitu, paní Marií Vassilakou a natočili s ní krátký vzkaz pro česká města. Vídeň svoje opatření zakládá na dlouhodobém plánu, jenž směřuje ke konkrétním cílům.   Konkrétně pro oblast dopravy chce město do roku 2025 snížit podíl motorizované... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Tajemství úspěchu Uničova

Tajemství úspěchu Uničova
21. 02. 2019 | Pro Nizozemce a pro Uničováky je cyklistika stejně normální jako dýchání. Nemyslí na to, prostě to dělají. Snad fakt, že o tom nemyslí, je klíčem k úspěchu kola v Nizozemsku a v Uničově. O Nizozemsku víme, ale proč mluvíme o Uničově, když u nás je řada dalších cyklistických českých měst? V roce 2000 byla zde jedna krátká cyklostezka. V roce 2018 je na katastru... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Lublaň Malé město s velkou vizí

Lublaň Malé město s velkou vizí
08. 02. 2019 | Možná už kde kdo slyšel o Lublani, jakým způsobem řeší problémy s automobilovou dopravu a jak se jim daří měnit veřejný prostor. I ostravská konference CityChangers (12/2017) se inspirovala tímto městem. Jenže za změnami vždy někdo stojí. A úplně nejlepší je, když za změnami stojí osvícený politik. Možná i to je zpráva pro českou kotlinu. Procesy, metodiky, plány,... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8)

Identita Dobrých měst

Identita Dobrých měst
17. 12. 2018 | Blíží se Vánoce. A tak se snad nikdo nebude zlobit, když poodhalíme identitu Dobrých měst. Co když je postavena na výroku, který je starý, jak lidstvo samo: "A bylo to dobré!?" Autora z praktických důvodů ponecháváme v utajení ... A co je vlastně dobré? Dnes není prostor pro filozofii. Otázku necháváme otevřenou. Není to ale zas tak těžké. Vycházíme ze stejných principů,... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1)

Představujeme nový web otrokovice.dobramesta.cz

Představujeme nový web otrokovice.dobramesta.cz
10. 12. 2018 | Proč zase nový web? Tak o webu to rozhodně není. Co když je to o tom, že vedení města a odbor dopravy chce vysvětlit srozumitelnou formou veřejnosti návrhy v oblasti dopravy a mobility, chce je vyzvat k diskusi a k aktivnímu zapojení. Co když vznikl i proto, že třeba jim nejde zhumanizovat průtah městem, a to jen proto, že některým úředníkům z ŘSD se to zdá nebezpečné?... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Kampaně (Občan, tag35)

Kouření a městská mobilita

Kouření a městská mobilita
17. 11. 2018 | Tento týden měla Asociace měst pro cyklisty, za podpory kraje Vysočina a Státního fondu životního prostředí, tři přednášky pro  střední školy. Setkání se studenty na téma městská mobilita proběhla 13. 11. v Pelhřimově, 15. 11. ve Žďáru nad Sázavou a 16. 11. v Havlíčkově Brodě. Přednášející Jarda Martinek z Fakulty dopravní ČVUT použil trochu netradiční způsob... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1)

Město Jičín zve na den mobility

Město Jičín zve na den mobility
26. 10. 2018 | Město Jičín připravilo ve spolupráci s Asociací měst pro cyklisty a s podporou Královéhradeckého kraje setkání na téma městské mobility. Cílem setkání je začít veřejnou debatu o podobě budoucí automobilové, pěší, cyklistické a veřejné hromadné dopravy v Jičíně. Cílem akce je iniciování veřejné diskuze o kvalitě života ve městě Jičín, především v souvislosti... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Dánské výstavy (Občan, tag37)

Jak se pozná hlavní město cyklistů?

Jak se pozná hlavní město cyklistů?
23. 09. 2018 | Jak se pozná české hlavní město cyklistů? Je to jednoduché. Je to město, ve kterém můžete na předvolebních plákátech, jakékoliv politické strany, najít občany města s kolem, doplněné např. o výrok: "Zajistíme více cyklistických stezek a cyklistických pruhů ve městě". Realita je taková, že ve městech vidíme lídry s výroky: "Zajistíme více parkovacích míst". Nemůžeme... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Slovo experta dopravního klubu

Slovo experta dopravního klubu
20. 07. 2018 | „Jízdou na kole obyvatelé aktivně přispívají k ochraně klimatu a zlepšení kvality vzduchu. Přestup z auta na kolo navíc pomáhá ke zmenšení dopravních zácp, z čehož profitují především ti, kteří i nadále jezdí autem,“ tvrdí expert dopravního klubu. Úmyslně jsme v citátu vypustili, že se jedná o město Vídeň a výrok řekl expert rakouského dopravního klubu... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Doporučené menu nebo all you can eat. Čemu dáte přednost?

Doporučené menu nebo all you can eat. Čemu dáte přednost?
18. 07. 2018 | Ne, není řeč o jídle, ale o plánování městské mobility. Dnes upozorňujeme na zajímavou prezentaci Andrase EKESE, který pracuje jako koordinátor maďarské sítě CIVINET a zároveň zástupce projektu PROSPERITY v Maďarsku. Pod názvem „FROM VISION TO GOAL SETTING - EXPERIENCES FROM SMALL AND MEDIUM SIZED CITIES IN HUNGARY“ se věnovala především malým a středním městům.... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Jak na parkování v 21. století

Jak na parkování v 21. století
18. 05. 2018 | Parkování je jedním z nejpalčivějších problémů ve většině českých měst. V Praze jsou záchytná parkoviště schopna zachytit jen jedno procento ze tří set tisíc řidičů, kteří v pracovní dny přijedou do Prahy a místo není ani v zónách placeného stání pro rezidenty. O nespokojenosti s parkovací politikou ve městech se mluví již dlouho a nedostatek prostoru pro parkování... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)

Konference Urban Future Global 2018 a česká kampaň City Changers

Konference Urban Future Global 2018 a česká kampaň City Changers
06. 04. 2018 | V prosinci proběhla konference CityChangers (6. - 7. 12. 2017, Ostrava). Inspirací jí byla konference Urban Future Global conference 2018 - www.urban-future.org, největší evropská konference na téma udržitelného rozvoje měst, která se konala ve Vídni ve dnech 28. 2. - 2. 3. 2018. Konference byla postavena na myšlence, že díky otevřené mezioborové debatě lze dosavadní mnohdy pasivní... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Principy sdílené mobility pro města, kde se dobře žije

Principy sdílené mobility pro města, kde se dobře žije
10. 03. 2018 | Z iniciativy Robina Chasea koalice provozovatelů a nevládních organizací, včetně Centra pro sdílenou mobilitu a Institutu pro strategický rozvoj dopravy, sestavila následující principy: Rozvoj měst a mobilitu plánujte společně Dejte přednost lidem před vozidly Podporujte sdílené a efektivní používání vozidel, jízdních pruhů a půdy Zapojte další zainteresované subjekty Podporujte... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)

Vídeň úspěšně sází na MHD

Vídeň úspěšně sází na MHD
04. 03. 2018 | Vídeň v roce 2012 zlevnila ceny předplatného na městskou hromadnou dopravu. Musela sice kvůli tomu investovat miliony eur navíc, ale rozhodnutí již pět let nese ovoce. Rok od roku totiž v hlavním městě Rakouska klesá podíl dopravy autem a stoupá podíl pěší či hromadné dopravy. V loňském roce dokonce více Vídeňanů chodilo pěšky, než jezdilo autem. A to se do tohoto... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zahraniční města (Role města, tag8), Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26)

Ceny SDG za příspěvek k udržitelnosti budou letos uděleny již podruhé

Ceny SDG za příspěvek k udržitelnosti budou letos uděleny již podruhé
03. 03. 2018 | Po úspěšném vyhlášení historicky prvního ročníku Cen SDGs v roce 2017 pokračuje Česko i nadále v tradici udělování takto prestižních cen. Také v roce 2018 budeme hledat konkrétní aktivity a strategie, které podnikají české firmy a organizace a přispívají tak k naplňování Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN. Motivovat hráče nejen z řad byznysu, ale takéneziskových... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Kampaně (Občan, tag35)

Vídeňané od loňska častěji volí cestu pěšky než automobilem. O čem to svědčí?

Vídeňané od loňska častěji volí cestu pěšky než automobilem. O čem to svědčí?
28. 02. 2018 | Zahraniční kancelář města Vídně v Praze informovala o tom, že obyvatelé Vídně ve třech ze čtyř případů využijí MHD, kolo nebo jdou pěšky. Aktuální statistiky z roku 2017 navíc poprvé ukázaly, že Vídeňané častěji zvolí chůzi než usednutí za volant automobilu. Otázka zní, co nám tato čísla chtějí řící o našich městech? Pokud dnes je podíl automobilové... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zahraniční města (Role města, tag8)

Curych: Dopravní politika města

Curych: Dopravní politika města
09. 02. 2018 | V Curychu bylo v 90. letech stanoveno celkové množství parkovacích míst, další už se nesmí stavět, je to zakázané. Mohou postavit nová parkoviště jen v případě, že se stejný počet jinde zruší. Některé ulice v centru města byly pro automobily uzavřeny - obchodníkům toto omezení přineslo více zákazníků a vyšší tržby. Většina obyvatel z okolí do města dojíždí... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zahraniční města (Role města, tag8)

Potřebuje město dlouhodobou vizi? Názory šesti starostů

Potřebuje město dlouhodobou vizi? Názory šesti starostů
11. 01. 2018 | Nedávno web www.cityone.cz uveřejnil článek, ve kterém zazněl názor, že dlouhodobé městské vize nedokážou dostatečně reagovat na aktuální výzvy. Zároveň mnoho starostů měst opakuje mantru, že dlouhodobá strategie je nezbytná pro naplňování dílčích, tedy aktuálních cílů. Na webu Smart City Brand se této otázce věnují. Redaktor Santiago Martin Caravasa položil... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)

Chcete moderní město? 8 tipů světových odborníků

Chcete moderní město? 8 tipů světových odborníků
23. 12. 2017 | Starosta chytrého města by měl přijít ze soukromého sektoru Chytrá města volají po spolupráci soukromého a veřejného sektoru, komunit i dobrovolníků Otevřená data jsou důležitá pro vznik ekosystému na podporu inovací Odborníci varují před izolovanými řešeními i zbrklým nákupem technologií. Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce. Spolu s tím,... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1)

Jak změnit město: 10 rad pro chytrého starostu

Jak změnit město: 10 rad pro chytrého starostu
22. 12. 2017 | Jak města získávají vliv na globální politické scéně? Kolektivním úsilím a pozitivními hodnotami. Moc měst na politické scéně roste také díky spolupráci a inovativnímu myšlení. Přinášíme deset rad, jak se inspirovat novým typem řízení. Otevřenost, transparentnost, osobitost: to jsou devízy progresivních měst! Článek byl převzat z webu www.citeone.cz v plné délce. Pablo... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)

Lublaň: jak se malá metropole ocitla na mapě chytrých měst

Lublaň: jak se malá metropole ocitla na mapě chytrých měst
20. 12. 2017 | Lublaň je úspěšná ve spolupráci se svými občany i ve využívání technologií. Předpokladem úspěchu je otevřenost, naslouchání a dlouhodobá vize. Lublani se v nejkratším čase podařilo učinit nejvíc pozitivních změn, které vycházejí z dlouhodobé strategie města: za uplynulých deset let zde realizovali 1700 projektů. Článek byl převzat z webového portálu www.citeone.cz... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Jak navrhnout férově sdílené město: návod formou komiksu

Jak navrhnout férově sdílené město: návod formou komiksu
19. 12. 2017 | Férové město je příjemné pro lidi každého věku i pohlaví. Gender mainstreaming se netýká pouze žen, ale všech znevýhodněných skupin. Plánování s ohledem na různorodé potřeby obyvatel dělá město férovým. Článek byl převzat z webového portálu www.citeone.cz. Čerstvě vydaná publikace Jak navrhnout férově sdílené město je komiks o tom, jakým úskalím musí... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Cíle Vídně do roku 2030 a 2050

Cíle Vídně do roku 2030 a 2050
18. 12. 2017 | V konceptu měst stále hovoříme o dlouhodobé vizi, dlouhodobém koncepčním plánování atp. Města si vytyčují cíle, aby podložila svou politiku rozvoje nejen dokumenty a texty, ale také čísly. Dále aby stimulovala také soukromý sektor k investicím, jež jsou v souladu s cíli města a mohla posléze „změřit“, zda se cíle daří naplňovat, či nikoliv. Město Vídeň... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Zahraniční města (Role města, tag8)

Příklad dopravní vize města Brna

Příklad dopravní vize města Brna
17. 12. 2017 | První fází návrhové části Plánu udržitelné městské mobility je formulace vize, tj. dlouhodobých měřitelných cílů města v oblasti dopravy, které se stanou jak politickým závazkem města, tak i marketingovým nástrojem pro komunikaci plánu s občany. Zveřejňujeme příklad vize Plánu udržitelné městské dopravy města Brna, která byla schválena dne 22. 12. 2015... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1)

Vize Manchester 2040

Vize Manchester 2040
16. 12. 2017 | Protože většinu měst čeká formulace Vize vlastního rozvoje, ať už specificky pro oblast dopravy (SUMP), nebo jiné oblasti, uvádíme zde Vizi do roku 2040 průmyslového centra Střední Anglie, Manchesteru, půl milionového města vévodící 2,5 milionovému kraji. Přinášíme další článek z webu www.cityone.cz v plném znění. Nedávno prezentovaná Vize je založena na těchto... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Zahraniční města (Role města, tag8)

Jak by mohlo vypadat město budoucnosti? Idea Idy Auken

Jak by mohlo vypadat město budoucnosti? Idea Idy Auken
15. 12. 2017 | Zeptá-li se někdo, co je smart city, zadělává si na dlouhou přednášku. To, co se dá schovat pod sousloví „přátelské město“, je komplexní struktura, pokaždé jiná (stejně jako města), zahrnující vše od dopravy přes energetiku po veřejný prostor. Bývalá dánská ministryně životního prostředí Ida Auken napsala k tomuto tématu pozoruhodný text. Článek s názvem... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2)

Je na čase posunout hranice Vize nula? Myslí si to partneři z oblasti udržitelné mobility ve Švédsku

Je na čase posunout hranice Vize nula? Myslí si to partneři z oblasti udržitelné mobility ve Švédsku
29. 11. 2017 | Švédská ministryně pro životní prostředí Karolina Skogová se 16. listopadu 2017 ve Stockholmu podílela na zahájení zasedání švédské Rady dopravní bezpečnosti pro aktivní a udržitelnou mobilitu pod názvem „Za hranice Vize nula“. Jde o významné přehodnocení priorit dopravní bezpečnosti ve Švédsku. Švédská Rada dopravní bezpečnosti pro aktivní a udržitelnou mobilitu... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Co je dobrá praxe? A jaký má význam pro tvoje město?

Co je dobrá praxe? A jaký má význam pro tvoje město?
28. 11. 2017 | Co je dobré? Často se hovoří a píše o dobré praxi, ale otázkou zůstává, co vlastně taková dobrá praxe vlastně znamená. Za příklad si můžeme vzít nedávnou rekonstrukci olomoucké třídy 1. máje. Na i.DNES.cz pro Olomoucký kraj vyšel dne 24. 11. 2017 článek s názvem " Proměna olomoucké třídy 1. máje je hotová, opozice by ji předělala". Po sedmi měsících se na rušnou... číst dále
Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Design ulice (Dobrá praxe, tag25)

TROCHU TEORIE ZÁVĚREM

Vizí je realizovat taková řešení v oblasti mobility a dopravy, která mohou snížit nejen dopad přepravy osob a zboží na životní prostředí, ale také zvýšit bezpečnost na silnicích a v ulicích, snížit náklady městské hromadné dopravy a přispět ke změně preferencí obyvatel v duchu principů udržitelné mobility. Mohou tak pomoct snížit intenzitu a množství individuální automobilové dopravy způsobující výrazné emise do ovzduší.

Vizí je vytvořit takový dopravní systém, který bude dostupný všem, který zajistí přívětivé a zdravé městské prostředí, bezpečí, udržitelná mobilita. Vizí nové dopravní strategie měst je reagovat na už vzniklé problémy, respektovat trendy a limity území a navazovat na celkovou vizi města – vytvořit podnikavé, chytré, kreativní a udržitelné město.

Život ve městě přináší úskalí, která často souvisejí s automobily. Chůze, hromadná doprava a cyklodoprava jsou oproti tomu ideálními formami udržitelné městské mobility.  Zásadní je veřejná hromadná doprava, která je dostupná bez ohledu na sociální postavení, zdravotní stav či věk obyvatel. 

Světové metropole jako New York, Barcelona či Kodaň vsadily na trend vyspělých zemí.  V praxi to znamená:
  • provázanost a vyváženost veřejné hromadné, pěší, individuální automobilové dopravy a cyklodopravy,
  • vytváření podmínek pro větší atraktivitu veřejné hromadné, pěší a cyklodopravy,
  • zklidnění dopravy v centru a dalších přetížených lokalitách, navrácení života do veřejného prostoru.
Mobilita založená na hromadné přepravě, alternativních palivech a pěší nebo cyklodopravě dnes dostatečně nevyužívá potenciálu chytrých technologií. Ty přitom mohou přinést více informací a komfortu a pomoct zlepšit organizaci dopravy ve městě. Výsledkem je pak efektivnější řízení dopravy z hlediska přepravních výkonů na jednotky i z hlediska vynaložených nákladů. Doprava je tak rychlejší a bezpečnější a zároveň ekologičtější, s nižšími emisemi CO2 a dalších výfukových plynů.


Trocha fantazie - Doprava a veřejný prostor v našich městech v roce 2040.

  • Téměř všechny dopravní prostředky jezdí na ekologický pohon, převážně elektrický, jsou velmi tiché, řídí se samy a jejich pohyb koordinuje centrální řídící systém aglomerace tak, aby bylo optimalizováno rozložení dopravní zátěže.
  • Vlastnictví osobního automobilu je přežitek. Pokud někdo potřebuje využít osobní auto, vyžádá si jej prostřednictvím elektronické aplikace; centrální systém zajistí přistavení vozidla v potřebný čas na potřebné místo; činí tak velmi efektivně, protože umí výborně predikovat poptávku.
  • Lidé jezdí především ve veřejných hromadných dopravních prostředcích v kombinaci s pěší chůzí, jízdou na kole nebo vozidlem, vyžádaným na poptávku.
  • V aglomeraci funguje bikesharingový systém.
  • Problém s parkováním neexistuje a většina parkovacích míst je zrušena, protože nejsou potřebná (sdílené vozy jsou efektivně využity, většinu času jezdí, oproti dřívější situaci, kdy auta 95 % času stály).
  • Veřejný prostor vzkvétá, bývalá parkoviště jsou znovu zelenými plochami, lokality hromadného bydlení již nejsou džunglemi plechů a betonu.
  • Příjemné prostředí působí na chování lidí, ti k sobě mají blíže, prostředí města se stává více osobním, atraktivním a společensky živým místem.