28. 07. 2019
Chůze a jízda na kole, pokud slouží jako doprava pro každý den, mohou významně ovlivnit míru aktivity jedince i celé populace. Ať už jdeme pěšky do školy nebo jedeme na kole do práce, aktivní doprava nabízí pohodlný, dostupný a cenově nenáročný způsob, jak se víc hýbat. Pro každého, kdo dnes jako většina žije hekticky a neví, kam dřív, je to jedna z mála příležitostí vytvořit si pravidelný pohybový rituál.
Organizace Sport England pověřila Sustrans, aby ve spolupráci s dalšími odborníky upozornil na velký potenciál aktivních způsobů dopravy. Sport England chce využít pěší a cyklistickou dopravu k rozvoji své vize o aktivnějším národě.
Silné argumenty pro investice do aktivní dopravy
Zpráva předkládá jasné a definitivní argumenty ve prospěch investování do aktivní dopravy jako podpory rozvoje fyzické aktivity obyvatel. Náš nezávislý výzkumný tým prozkoumal ty nejlepší příklady a našel celou řadu účinných opatření, jejichž výsledkem je vyšší podíl cyklistické a pěší dopravy. Nejdůležitějším faktorem se ukázal být integrovaný přístup napříč celou lokalitou.
Kritéria pro zařazení splnilo 84 studií, které byly rozděleny do skupin podle několika intervenčních typologií:
Závěry
Na základě provedené revize lze dospět k závěru, že existují silné důkazy o pozitivním dopadu opatření zaměřených na podporu rozvoje aktivní dopravy. Tato podpora pak následně zvyšuje míru fyzické aktivity. Důkazy byly nejsilnější (pokud jde o objem a pevnost opatření) v případě opatření, která se týkala území celého města.
Z celkového počtu 84 jich víc dvě třetiny (61) prokázaly, že realizovaná opatření vedou ke zvýšení podílu aktivní dopravy. Většina zbývajících studií neukazovala na žádné výrazné změny, případně šlo o výsledky napříč několika indikátory. Velmi malý počet studií vykazoval pokles v aktivní dopravě.
Všechny srovnatelné studie, které se zaměřily na některé z opatření týkajících se celého území města/obce, ukázaly stejné výsledky – realizované opatření přispělo ke zvýšení podílu pěší a cyklistické dopravy. Získané důkazy ukazují změny na úrovni celé populace v obci, hodnocení však nerozlišuje mezi jednotlivými skupinami obyvatel.
Tato revize našla důkazy i o pozitivním dopadu takových opatření, která jsou víc lokálního charakteru, tedy týkají se menšího území než celého města. Opatření zaměřená na výstavbu nebo úpravy na místních komunikacích přispívají k zvýšení podílu cyklistické a pěší dopravy ve většině případů.
Doporučení
Zpráva poskytuje jednoznačnou informaci o obrovském potenciálu aktivní dopravy. Abychom ho dokázali naplno využít, je nezbytné se spojit s lidmi, kteří v dané lokalitě žijí a pracují, a pozorně jim naslouchat. Jen tak lze zjistit maximum o celkovém kontextu místa, o problémech a překážkách v dopravě i o tom, jak aktivní doprava může místním lidem sloužit. Zpráva rovněž obsahuje doporučení k efektivnějším investicím i spolupráci v oblasti aktivní dopravy. Jde o důležitou připomínku toho, jak významná je další výzkumná a evaluační činnost pro co nejlepší výsledky realizace.
Závěrečné poselství je jasné: chceme-li aktivnější populaci, musíme k tomu využít aktivní dopravu. Tato revize je důležitým krokem k naplnění tohoto cíle.
Ze studie vyplývá celá řada doporučení. Při rozhodování o investicích do aktivní dopravy by měla být upřednostněna následující opatření: opatření, která se týkající celého systému; vhodné kombinace opatření, které daná lokalita potřebuje a které zde budou mít žádoucí výsledky; motivování místních organizací k propagaci a podpoře aktivní dopravy; zajištění dlouhodobých a konzistentních zdrojů financování; umožnění takového financování, které čerpá z rozsáhlé mezioborové podpory.
Sustrans by chtěl společně se svými projektovými partnery poděkovat organizaci Sport England, našemu poradnímu panelu expertů i všem účastníkům našeho teoreticko-praktického workshopu. Všichni partneři a spolupracovníci jsou uvedeni ve zprávě.
Zdroj: https://www.sustrans.org.uk/blog/walking-and-cycling-key-boosting-physical-activity-levels
Autor Dr Andy Cope, 30. 5. 2019
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15),
Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17),
Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27),
Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)