Zklidňování dopravy v roce 2036
21. 10. 2016
Jak bude vypadat zklidňování dopravy v roce 2036? Bude naprosto běžné, že v okolí škol bude zcela zklidněna doprava (viz přiložený leták).
Projektanti zcela běžné využívají TP 145 (Zklidňování průtahů). Něco o tom i píše příspěvek na téma Design ulice na státních, krajských a místních komunikacích.
Pro rok 2016 aspoň stačí, když si odborníci osvojí zásady plošného zklidňování dopravy, které je charakterizováno následovně:
- vymezením oblasti, nejčastěji obytné čtvrti, kde se stanoví omezení rychlosti formou zóny na 30 km/h (dopravní značka č. IP 25a dle vyhlášky č.30/3001 Sb.)
- předností zprava na všech křižovatkách (odstranění značek upravujících přednost), což snižuje rychlost a stimuluje pozornost řidičů,
- podstatně vyšší bezpečností provozu; vběhne-li dítě na vzdálenost 14 m před automobil, jedoucí rychlostí 30 km/h, pak řidič stihne zastavit, při rychlosti 50 km/h nestačí ani začít brzdit,
- možností užít skromnější šířky jízdních pruhů ve prospěch ploch pro chodce a obyvatele,
- podstatným zlepšením podmínek pro cyklisty, aniž by bylo nutné budovat samostatné stezky či pruhy (malý rozdíl rychlosti mezi cyklisty a motorovou dopravou usnadňuje soužití),
- snadnou možností vést cyklisty v protisměru jednosměrných komunikací,
- zhodnocením okolí, zlepšením životního standardu a často též zhodnocením nemovitostí
Postup při návrhu oblasti plošného zklidnění:
- Definice zóny, např. městské čtvrti, vyznačení na všech vjezdech,
- křižovatky zásadně s předností zprava (základní forma zklidnění),
- ochrana chodců a usnadňování přecházení stavebními opatřeními, podpora pěší mobility,
- prvky pro cyklisty a přechody pro chodce jsou zpravidla zbytné,
- šířky jízdních pruhů pokud možno skromné,
- střídavé parkování, šikany,
- podpora zeleně, výsadba stromů a keřů, parkování s ostrůvky,
- podpora nízké rychlosti též formou správně volených vysvětlujících kampaní vůči veřejnosti, resp. uživatelům komunikací.
Významným pomocníkem, který může ovlivnit budoucnost nejen ve zklidňování dopravy, ale i v otázkách bezpečnosti dopravy, je odborná skupina SAMDI, která organizovala na Silniční konferenci v Hradci Králové (19.-20.10.2016) diskusi na téma „Místa pro přecházení“. S dovolením Pavla Skládaného z CDV zveřejňujeme jeho prezentaci k dané problematice, která na tomto setkání měla značný ohlas. Jak sám dodal: „jedná se spíše o materiál k zamyšlení, kde se vzala značka V7b a jak jsme si ji ke škodě věci překroutili my ...“.
Zdroj: uvedené informace byly poskytnuty pro zveřejnění Centrem dopravního výzkumu, v.v.i. Informace navazují na novinku ke zklidňování z 18.8.2016.