08. 01. 2019
Radnice jihoitalského města Bari rozhodla, že bude vyplácet 25 euro měsíčně lidem, kteří během cest do práce vymění automobil za kolo. Platit bude i za jiné cesty než do práce, bude to ale méně. Město chce rovněž přispívat těm, kteří vlastní bicykl nemají a budou si ho chtít pořídit.
Cílem není jen uvolnění provozu na silnicích, ale především péče o přírodu. Jako výsledek si Bari od experimentu představuje zdvojnásobení počtu cyklistů. | Zdroj: Wikimedia Commons | CC0 Creative Commons
Bari je první italské město, které k experimentu s přemístěním řidičů z aut na kola přistoupilo. Zkušební lhůta nového opatření bude trvat čtyři měsíce a pro jeho implementaci bylo z radničního rozpočtu uvolněno 545 tisíc euro (téměř 14 milionů korun).
Cílem podle italského města není jen uvolnění silničního provozu, ale především péče o přírodu. Jako výsledek experimentu si Bari ideálně představuje zdvojnásobení počtu cyklistů v ulicích města.
Odměnu je v plánu vyplácet v závislosti na ujetých kilometrech, avšak se stropem, kterým má být 25 euro (zhruba 640 korun) za měsíc. Speciálně bude placená cesta do práce a zpět, během ní úřady lidem vyplatí 20 centů (přibližně pět korun) za kilometr. V případě dalších cest jinam než do zaměstnání půjde o částku čtyři centy (zhruba jedna koruna) za kilometr.
Starosta jihoitalského přístavu Bari navíc vyhlásil, že je město připraveno finančně podpořit i obyvatele, kteří vlastní kolo nemají, ale měli by o něj v rámci omezení automobilové dopravy zájem.
Nový bicykl by měl být městem dotován ve výši 150 eur (3800 korun), na koupi elektrického kola dostanou obyvatelé Bari slevu 250 eur (6400 korun) a na koupi staršího kola z druhé ruky 100 eur (2550 korun).
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Zapojování veřejnosti (Role města, tag6),
Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19),
Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)