NEHODOVOST & BEZPEČNOST

Podle mezinárodních srovnání je Česká republika jednou z nejbezpečnějších zemí světa, pokud jde o válečné konflikty, kriminalitu a násilné projevy chování. To bohužel neplatí pro provoz na českých silnicích, kde se pohybujeme v poslední třetině mezi zeměmi Evropské unie. Od roku 2001 do roku 2015 bylo na českých silnicích usmrceno více než 13 000 lidí, čtyřikrát tolik poznamenalo zranění zásadně ovlivňující jejich běžný život. 

Každý z nás zaplatí ročně více než 6 600 korun za následky dopravních nehod, celkem je to 69,4 miliard korun (údaje jsou ze studie Centra dopravního výzkumu, v.v.i. za rok 2016).


Pro snížení těchto obrovských ztrát byla vládou přijata Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011–2020. Jejím strategickým cílem bylo dosáhnout do roku 2020 v porovnání s rokem 2009 snížení počtu usmrcených na úroveň průměru zemí EU (tj. cca o 60 %) a počtu těžce zraněných o 40 %.

Dopravní nehody z pohledu strategických a dílčích cílů NSBSP 2011-2020 - průběžná analýza

Formou komentovaných grafů na stránkách BESIP jsou představovány průbězné vyhodnocení dopravních nehod z pohledu  Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Jedná se o stručnou informaci o plnění základních strategických a dílčích cílů. Materiál hodnotí v měsíčních intervalech plnění Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011 – 2020 (dále jen NSBSP).

Konkrétní informace jsou uvedeny na stránkách BESIP.

AKTUALITY

Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Jednoduché řešení na živější ulice a bohatší město? Oslo a Helsinki nabízejí recept.

Jednoduché řešení na živější ulice a bohatší město? Oslo a Helsinki nabízejí recept.
23. 02. 2020 | Města, která chtějí pro své občany relativně rychle zlepšit bezpečnost v ulicích, stále častěji sahají také po plošném snižování rychlosti. 30 km/h a tomu přizpůsobený design ulic pomáhá jak s hlukem, tak i nehodovostí a celkovou plynulostí provozu.  V Helsinkách loni nezabili řidiči v autech jediného chodce ani člověka na kole. Zní to možná morbidně, a přitom... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Nová pravidla silničního provozu v Německu

Nová pravidla silničního provozu v Německu
06. 01. 2020 | Větší bezpečnost chodců a cyklistů, omezení a zákazy pro motoristy a hlavně výrazně tvrdší postihy pro ty neukázněné. To je společný jmenovatel pro změny v silničních zákonech, které chystá na rok 2020 Německo. Nová pravidla jsou nastavena tak, aby poskytovala větší ochranu zranitelným účastníkům silničního provozu, jako jsou cyklisté a chodci. Zpomalení kamionů... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

15 příkladů na téma Bezpečnost, ale jinak

15 příkladů na téma Bezpečnost, ale jinak
05. 01. 2020 | Jak by řekl klasik: "Všichni jsou odborníci na bezpečnost". Proto spolek Partnetství pro mstskou mobilitu nechce být další z řady expertů na bezpečnost. Chce jen zdůrazňovat jednu maličkost. Pokud mají plány udržitelné městské mobility (PUMM) podporovat aktivní mobilitu, pokud mají zmírňovat dopady na životní prostředí a pokud se tomu má i přizpůsobit dopravní infrastruktura,... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13)

„Tak, jdeme na to“: Proč požadujeme stavební normy, které zohledňují především zranitelné účastníky dopravy

„Tak, jdeme na to“: Proč požadujeme stavební normy, které zohledňují především zranitelné účastníky dopravy
02. 12. 2019 | Skvělý článek ze serveru SUSTRANS. Další inspirace pro český neziskový sektor. Ano, dělá se toho hodně, ale vždy je dobré čerpat a inspirovat se od "sousedů". Originální článek: „Tak, jdeme na to“: Proč požadujeme stavební normy, které zohledňují především zranitelné účastníky dopravy „No tak, jdeme na to!“ Tahle slova jsem mumlal ke svému ročnímu dítěti,... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13)

Cizinci zaviní v ČR tisíce nehod, může za to i neznalost pravidel

Cizinci zaviní v ČR tisíce nehod, může za to i neznalost pravidel
29. 08. 2019 | Česká republika je vyhledávanou turistickou destinací, navíc je pro řadu motoristů významnou tranzitní zemí. A tak není divu, že řidiči s cizí státní příslušností zaviní ročně na našem území několik tisíc nehod, při nichž několik desítek osob zemře a více než tisícovka účastníků silničního provozu je zraněna. Jednou z příčin nehodovosti cizinců je... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Jak se jezdí v pruzích? Naučíte se do pěti minut.

Jak se jezdí v pruzích? Naučíte se do pěti minut.
08. 02. 2019 | Jen nedávno se v českém zákoně objevily novinky, které mají vliv na chování prakticky všech, kdo jezdí po českých silnicích. Od roku 2016 se začaly objevovat ochranné cyklopruhy, které doplnily už dříve uzákoněné vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty.  Většina lidí, kteří vlastní řidičský průkaz, ale absolvovala zkoušky už před schválením novinek. Přezkoušení... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Kampaně (Občan, tag35)

Praha se může pochlubit vysokou kvalitu života. Celkovou známku zhoršuje nedostupné bydlení a doprava

Praha se může pochlubit vysokou kvalitu života. Celkovou známku zhoršuje nedostupné bydlení a doprava
01. 11. 2018 | Obyvatelé metropole mají jedny z nejlepších podmínek pro život. Praha zaujímá druhou pozici na žebříčku měst s nejvyšší kvalitou života v Česku. Podle mezinárodních srovnání je na tom nejlépe ze všech evropských měst bývalého "východního bloku".  Vyplývá to z žebříčku, který sestavuje konzultační společnost Mercer na základě průzkumu 231 měst. Jak z uvedených... číst dále
Štítky: Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14)

Za dopravní nehody platí celá společnost, vloni to bylo celkem 69,4 miliard

Za dopravní nehody platí celá společnost, vloni to bylo celkem 69,4 miliard
26. 01. 2018 | V roce 2016 vyšetřila Policie ČR 98 864 nehod. Celkové ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích za rok 2016 se vyšplhaly na 69,4 mld. Kč, což představuje 1,45 % hrubého domácího produktu (HDP) za rok 2016. Zemřelo 611 osob, 2 530 bylo těžce zraněno, 24 486 lehce. Výpočet ztrát připravili odborníci z Centra dopravního výzkumu. „Použili jsme k... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

Mají cyklopiktokoridory nějaký přínos?

Mají cyklopiktokoridory nějaký přínos?
17. 01. 2018 | Cyklopiktokoridory se čím dál více používají tam, kde není prostor (nebo vůle) vytvořit regulérní pruh pro cyklisty. Jak je to ale s jeho využíváním a bezpečností?Otázky a odpovědi najdete na webu www.mistotvorba.cz, v článku, který byl zveřejněn dne 13. 1. 2018. Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování... číst dále
Štítky: Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Bezpečný odstup - nejsme na silnicích sami

Bezpečný odstup - nejsme na silnicích sami
02. 01. 2018 | V roce 2016 bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti druhou nejčastější příčinou dopravních nehod v ČR (12,7 %). Bezpečná vzdálenost mezi vozidly je vhodná zejména pro: kompenzaci nezpomalení vozidla za dobu reakce řidiče následujícího vozidla, vytvoření dostatečné vzdálenosti mezi následujícími vozidly po jejich úplném zastavení. Jak na to pohlíží zákon? „Řidič... číst dále
Štítky: Monitoring a evaluace (Role města, tag7), Nehodovost a bezpečnost (Fakta a čísla, tag13), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

ARCHÍV NOVINEK Z ROKU 2017

  • Za první pololetí 2017 zemřelo při nehodách 228 osob. Za první pololetí letošního roku vyšetřovala Policie ČR 49 608 dopravních nehod, o 2 149 více než loni. Zemřelo při nich 228 osob. Je to sice o 5 více než v roce 2016, nicméně od roku 1993 se jedná o druhý nejpříznivější výsledek. Letos při nehodách zemřelo 107 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 3 více), 47 chodců (-4), 35 motocyklistů a jejich spolujezdců.
  • Na silnicích umírá stále víc cyklistů. Může za to podceňování bezpečí a alkohol. Od začátku roku zemřelo na tuzemských silnicích už 41 cyklistů. To je o dva víc než za celý rok 2016. Vyplývá to z aktuálních statistik dopravní policie. Podle jejího ředitele Tomáše Lercha za to může i fakt, že cyklisté podceňují svoji bezpečnost v provozu. „Stále platí, že cyklisté jsou jednou z nejneukázněnějších skupin účastníků silničního provozu.
  • Nové výsledky výzkumu EU o dopravní bezpečnosti. Od začátku 21. století jsme zaznamenali značný pokrok v oblasti dopravní bezpečnosti: počet osob, které v důsledku dopravní nehody utrpěly vážné zranění, nebo dokonce zemřely, se podařilo snížit o 54 %. I tak ale nemáme důvod k úplné spokojenosti, protože jak ukazují statistiky z roku 2015, dlouhodobý pokles začal opět zpomalovat.
  • Dopravní nehody nás v roce 2015 stály 68 miliard, zemřelo 737 osob. Vývoj nehodovosti a jejich následků v České republice nebyl v posledních dvou letech příznivý. Bude-li tento trend i nadále pokračovat, bude za několik let provoz na českých silnicích jedním z nejnebezpečnější v celé Evropě. Kromě osobních tragédií způsobují dopravní nehody také stále rostoucí celospolečenské ztráty. Ty loňské jsou znovu rekordní. Dosáhly 68 miliard korun.