Doprava emituje do ovzduší znečišťující látky jednak v podobě výfukových plynů ( směs prachových částic, uhlovodíků, oxidů dusíku, oxidu uhelnatého) a jednak v podobě emisí prachových částic pocházejících z otěrů pneumatik, brzdového obložení a abraze vozovky.
Dále doprava negativně ovlivňuje kvalitu ovzduší prostřednictvím resuspenze (tzv. znovuzvíření) již usazených prachových částic na či v bezprostřední blízkosti komunikací.
Znečištění ovzduší z dopravy je jedním z hlavních problémů zhoršené kvality ovzduší v ČR. Informace o emisích z dopravy v jednotlivých letech je možné nalézt na internetové stránce Českého hydrometeorologického ústavu. Zde jsou uvedeny emisní bilance pro skupiny zdrojů REZZO 1 – 4, přičemž mobilní zdroje jsou zahrnuty ve skupině REZZO 4. Tato bilance emisí zahrnuje emise ze silniční dopravy (včetně emisí TZL z otěrů a emisí VOC z odparů palivového systému benzínových vozidel), železniční, letecké a vodní dopravy a dále emise z nesilničních zdrojů (zemědělské, lesní a stavební stroje, vozidla armády, stavební stroje, údržba zeleně, apod.).
Výši příspěvků mobilních zdrojů k úrovni znečištění ovzduší lze vyčíslit prostřednictvím rozptylových studií, které jako klíčový vstupní údaj využívají množství emisí motorových vozidel. K výpočtu emisí motorových vozidel je určen program MEFA, resp. jeho nejaktuálnější verze MEFA 13.
Snižováním emisí i imisí z dopravy se zabývá řada dopravních opatření uvedených v Národním programu snižování emisí České republiky a v Programech zlepšování kvality ovzduší pro 7 zón a 3 aglomerace ČR (dále jen „PZKO“). V PZKO byly za účelem snížení emisí z dopravy stanoveny emisní stropy pro silniční dopravu pro 128 vybraných obcí ČR. Emisních stropů musí být dosaženo prostřednictvím dopravních opatření stanovených v kapitole E příslušného PZKO.
Realizace opatření ke snížení vlivu silniční dopravy by měla být především řešena koncepčně a se zohledněním celé řady aspektů kvalitního života ve městech (životní prostředí, bezpečnost, pohodlí, parkovací plochy, alternativní způsoby dopravy, kvalitní hromadná doprava,atd.) Takové koncepční řešení nabízí např. plány udržitelné městské mobility nebo Smart Cities.
Metodika je zaměřena na řešení problematiky stanovení emisí pocházejících z resuspenze z automobilové dopravy. Jedná se o modifikaci dosud používané metodiky US EPA „AP-42".
Metodika zpřesňuje dosavadní znalosti o dynamické skladbě vozového parku pro účely hodnocení emisí z dopravy. Jedná se o reprezentativní data pro silnice nižších tříd, tj. komunikace II. a III. tříd a dále o zcela chybějící údaje pro zahraniční automobily.
Metodika přináší komplexní nástroj pro kvantifikaci účinku vegetačních bariér a lze ji využít pro přípravu a realizaci projektů výsadeb izolační zeleně.
Studie o vývoji dopravy z hlediska životního prostředí v ČR za roky 2010 až 2015.
Projekt vyčísluje přínosy čistících a kropících vozů ke snížení prašnosti a byl zpracován za účelem rozšíření oblasti podpory v rámci OPŽP.
Projekt se zabývá monitoringem polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH) na povrchu listů a lze jej použít jako vodítko při výběru druhů pro výsadbu ochranné zeleně podél dopravně vytížených komunikací.
1) INDIKÁTOR ECI A.2: Místní příspěvek ke globálním změnám klimatu. Společné evropské indikátory neboli indikátory ECI (ze zkratky European Common Indicators) jsou v českých podmínkách nejznámější a nejvyužívanější sadou udržitelného rozvoje na místní úrovni.
Titulkový indikátor: Emise skleníkových plynů na jednoho obyvatele
Ukazatel: Ekvivalentní emise CO2 (celkové množství a změna vzhledem k referenčnímu roku)
Otázky:
Více: http://ci2.co.cz/cs/indikator-eci-a2-mistni-prispevek-ke-globalnim-zmenam-klimatu
2) Indikátor ECI A.5 - Kvalita místního ovzduší
Titulkový ukazatel: Počet případů překročení limitu pro PM10
Ukazatelé
Otázky
Více: http://ci2.co.cz/cs/indikator-eci-a5-kvalita-mistniho-ovzdusi
3) INDIKÁTORY S PŘÍMOU VAZBOU NA DOPRAVU A MOBILITU
Znečišťující látky | množství emisí za rok |
oxidy dusíku | 1 690 tun/rok |
prachové částice PM10 | 462 tun/rok |
prachové částice PM2,5 | 183 tun/rok |
benzen | 47 tun/rok |
benzo(a)pyren | 6,4 kg/rok |