Rozhovor s náměstkem primátora Groningenu Philipem Broeksmou o tom, jak minulost hovoří k budoucnosti

Rozhovor s náměstkem primátora Groningenu Philipem Broeksmou o tom, jak minulost hovoří k budoucnosti
02. 08. 2019 | POHLED MĚSTA – zveřejňujeme překlad dalšího rozhovoru, tentokrát  s náměstkem primátora Groningenu Philipem Broeksmou o tom, jak minulost hovoří k budoucnosti Před pár lety zahájili v Groningenu proces hledání strategie, jak současnou expanzi města zvládnout udržitelným způsobem. Vizi města pro rok 2030 představuje dokument „The Next City“/“Příští město“.   Pane... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Rozhovor s ministrem pro mobilitu a veřejnou infrastrukturu regionu Brusel

Rozhovor s ministrem pro mobilitu a veřejnou infrastrukturu regionu Brusel
01. 08. 2019 | POHLED MĚSTA – postupně budeme zveřejňovat rozhovory s klíčovými dopravními politiky a odborníky z progresivních světových měst diskutují o svých plánech do budoucna a o tom, jak se snaží řešit problémy, které v oblasti mobility trápí většinu obyvatel těchto měst. Všichni si kladou stejnou otázku: Dělají města dost pro to, aby zajistila vhodnou mobilitu pro každého... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 3. díl, komunikace

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 3. díl, komunikace
31. 07. 2019 | Jedním z klíčů úspěšného zpracování Plánu udržitelné městské mobility je komunikace s občany. Jenže tady máme asi problém, jak naznačuje 3. díl našeho seriálu „Všichni žijem’ v blázinci.“ Dnes tedy na téma Komunikace a zrychlený životní styl Motto: Napište mi Lexaurin, ten růžovej! Lék je taková látka, která po naočkování pokusným morčatům vyvolává... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 2. díl, slovo Hybris

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 2. díl, slovo Hybris
30. 07. 2019 | „Všichni žijem’ v blázinci.“ To tvrdí renomovaný psychiatr a psychoterapeut Radkin Honzák, muž vzdělaný a také vtipný, který už padesát let naslouchá lidským strastem. V rozhovorech s novinářkou Renatou Červenkovou se zamýšlí nad způsobem života, který dnes vedeme, i nad stavem společnosti, v níž duchovní rozvoj výrazně pokulhává za technickým. Po celý týden... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 1. díl

Doprava očima psychologa, aneb všichni žijeme v blázinci - 1. díl
29. 07. 2019 | Hovoříme o významu multimodality pro udržitelnou dopravu, o vlivu infrastruktury na volbu způsobu dopravy, o tom, jak daleko jsme pokročili v transformaci městské mobility. Otázka ale je, zda jsme na této cestě neztratili ze zřetele kromě politických cílů a názorů odborníků i osobu uživatele. Lidský faktor, to je to, co v zájmu dosažení udržitelnějšího systému dopravy... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Chůze a jízda na kole jsou klíčem k rozvoji fyzické aktivity

Chůze a jízda na kole jsou klíčem k rozvoji fyzické aktivity
28. 07. 2019 | Chůze a jízda na kole, pokud slouží jako doprava pro každý den, mohou významně ovlivnit míru aktivity jedince i celé populace. Ať už jdeme pěšky do školy nebo jedeme na kole do práce, aktivní doprava nabízí pohodlný, dostupný a cenově nenáročný způsob, jak se víc hýbat. Pro každého, kdo dnes jako většina žije hekticky a neví, kam dřív, je to jedna z mála příležitostí... číst dále
Štítky: Zdraví a aktivní mobilita (Fakta a čísla, tag15), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)

Na konci visutého lana

Na konci visutého lana
27. 07. 2019 | Dělají města dost pro to, aby zajistila vhodnou mobilitu pro každého občana? Spolek Partnerství pro městskou mobilitu hledá inspiraci pro svou činnost v řadě evropských institucí. Jednou z nich je i evropská organizace POLIS, která mimo jiné vydává i magazín Thinking cities. Jeho 12. číslo si položilo stejnou otázku, kterou si klademe i my. Dělají města dost pro to, aby... číst dále
Štítky: Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19)

Šlapací vozítka Cubicycle nasazuje DHL v několika městech

Šlapací vozítka Cubicycle nasazuje DHL v několika městech
22. 07. 2019 | Společnost DHL přichází s novinkou v doručování zásilek. Od května 2019 v lokalitě Praha - Chodov nasazuje společnost takzvané Cubicycles, šlapací čtyřkolky pro rozvoz zásilek. Tato vozítka se začnou objevovat v řádu týdnu v Ostravě nebo v Olomouci. V Praze na Chodově se Cubicycle pohybuje hlavně v oblasti kancelářského parku, kde je obtížné pohybovat se se standardním... číst dále
Štítky: Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30), Městská logistika a přeprava zboží (Dobrá praxe, tag31)

Automobilky investují do čisté mobility

Automobilky investují do čisté mobility
18. 07. 2019 | Názory na elektromobilitu mohou být různé, jedno je ale jisté - elektromobilů v osobní přepravě bude přibývat, nabídka automobilek se každým rokem rozšiřuje.  Důvodem je především tlak na snižování emisí CO2. Nařízení Evropského parlamentu a rady č. 443/2009 vyžaduje, aby nové osobní automobily od roku 2020 plnily limit uhlíkové stopy 95 g CO2/km (odpovídá spotřebě... číst dále
Štítky: Elektromobilita, čistá vozidla a paliva (Dobrá praxe, tag30)

Amsterdam nemá Plán udržitelné městské mobility. Proč?

Amsterdam nemá Plán udržitelné městské mobility. Proč?
16. 07. 2019 | Amsterdam nemá Plán udržitelné městské mobility (PUMM). Jak se to mohlo stát? Tak na tuto otázku odpovíme na konferenci Akademie městské mobility, která proběhne ve dnech 4.. - 5. 10. 2018 v Třebíči. Ale není až těžké zjistit, proč tomu tak je. Prostě města v západní Evropě tento dokument nemusí mít. Pokud ho mají, tak ho berou jako příležitost, šanci, jak řešit... číst dále
Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)

Společný jmenovatel Velká Británie a Česka

Společný jmenovatel Velká Británie a Česka
16. 07. 2019 | V našich městech dominuje automobilová doprava, a tomu odpovídá i jejich koncepce. Jízdu na kole jako způsob dopravy využívají jen odvážní jedinci, kteří jsou ochotni a schopni sdílet prostor s motorovou dopravou. Ženy, senioři a lidé s postižením, kteří v průměru i méně často řídí auto, musí trpět důsledky nadměrné motorové dopravy, jako jsou dopravní zácpy... číst dále
Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Aktivní občan, NNO (Občan, tag36)

Gamifikace: poznáváme své město na kole nebo pěšky

Gamifikace: poznáváme své město na kole nebo pěšky
15. 07. 2019 | Povzbudit lidi k aktivní mobilitě není až tak jednoduché. Pokud člověk není zvyklý jezdit na kole a chodit pěšky, jak ho povzbudit v padesátce, aby jezdil méně autem a více chodil a jezdil na kole? Samozřejmě jen na krátké vzdálenosti. Nápadů je mnoho, ale asi nejlepší je, když "naučíme" chodit a jezdit na kole naše děti a rodiče se přidají. Dnes zveřejňujeme jeden... číst dále
Štítky: Děti (Občan, tag38)

Plníme sny

Plníme sny
14. 07. 2019 | Už jsme psali, že se inspirujeme projektem Metamorphosis, který se týká proměny městských obytných čtvrtí s důrazem na děti. Nyní chystáme překlad jejich publikace, pracovní workshop s českými městy proběhne 15. 10. 2019, ale je dobré si ukazovat příběhy, jak projekt funguje a mění města v zahraničí. Zaujala nás změna v italském Meranu. Ta stojí za povšimnutí. Originální... číst dále
Štítky: Děti (Občan, tag38)

Cyklistická a pěší doprava v médiích – víc než 60 % zpráv vyzní negativně

Cyklistická a pěší doprava v médiích – víc než 60 % zpráv vyzní negativně
13. 07. 2019 | Ta novinka není z Česka, ale z Velké Británie. Nicméně, i když nemáme fakta, tak šestý smysl nám říká, že u nás je to podobné. Otázka zní: "Proč asi?" Originální zpráva ze SUSTRANS: Jak ukazuje nový výzkum společnosti Sustrans Scotland, navzdory velmi dobře zdokumentovaným přínosům v oblasti zdraví a životního prostředí se o aktivní dopravě v médiích píše... číst dále
Štítky: Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Kampaně (Občan, tag35)

Nechme děti hrát si na ulici

Nechme děti hrát si na ulici
12. 07. 2019 | Značný podíl prostoru v ulicích je vyhrazený motorové dopravě a pro děti je nedostupný. Pokud by si dnešní děti chtěly hrát v prostoru určeném pro parkování aut, musely by vzít zavděk hrou uvnitř auta! Plánování velké části městského prostoru vyhovuje požadavkům osobních aut, chodci a cyklisté jsou nuceni se vmáčknout na okraje vozovky nebo ulice. Většině lidí... číst dále
Štítky: Děti (Občan, tag38)

Smart City Guidance Package

Smart City Guidance Package
11. 07. 2019 | Zveřejňujeme dokument Smart City Guidance Package, který byl v květnu tohoto roku představen Evropským inovačním partnerstvím pro inteligentní města a společenství (European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities) na jednání Evropského výboru regionů v Bruselu. Dokument popisuje postup integrovaného plánování a realizace projektů Smart City, kdy je klade důraz... číst dále
Štítky: Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21)

Důraz na vzdělávání - letní školy

Důraz na vzdělávání - letní školy
10. 07. 2019 | Akademie městské mobility je postavena také na základě poznatků ze dvou letních škol, které proběhly v Lipsku ve spolupráci s TU Dresden a městem Lipsko a to v letech 2016 a 2018. Pokud umíte anglicky a jste v oboru, pak máte možnost se účastnit letošní letní školy, která proběhne ve dnech 2. - 6. 9. 2019, opět v Lipsku. Bližší informace najdete níže. Nicméně pro osm... číst dále
Štítky: Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24)

Bezpečnější silnice, bezpečnější města: Jak zvýšit bezpečnost dopravy v evropských městech (PIN Flash 37)

Bezpečnější silnice, bezpečnější města: Jak zvýšit bezpečnost dopravy v evropských městech (PIN Flash 37)
09. 07. 2019 | Větší i menší města jsou domovem pro 72 % populace Evropské unie. Jsou tedy i místem, kde začíná a končí většina vykonaných cest. Řídit způsob, jakým se lidé a zboží v tomto prostoru pohybují, to znamená řešit obrovské množství často protichůdných a neustále se měnících potřeb a problémů. Počet obyvatel ve městech stále roste, populace obecně stárne.... číst dále
Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18)

SFDI vyhlašuje nová pravidla na rok 2020

SFDI vyhlašuje nová pravidla na rok 2020
08. 07. 2019 | Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil podmínky pro poskytování příspěvků v programech "cyklostezky", "křížení komunikací" a "zvyšování bezpečnosti". Základní informace – „Cyklostezky“ Výše příspěvku pro rok 2020 zůstává stejná, a to 85 % celkových uznatelných nákladů akce, případně 90 % celkových uznatelných nákladů akce, pokud... číst dále
Štítky: Rozpočet (Role města, tag3), Finance (Mezioborového plánování, tag20), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)

Představujeme projekt BiTiBi: kolo-vlak-kolo (Bike Train Bike)

Představujeme projekt BiTiBi: kolo-vlak-kolo (Bike Train Bike)
07. 07. 2019 | BiTiBi, to je kolo-vlak-kolo (Bike Train Bike) Budoucností městské mobility je návrat k osvědčené kombinaci jízdní kolo – vlak. Pod názvem BiTiBi se ukrývá tříletý inovativní projekt, financovaný ze zdrojů EU a zaměřený na zvýšení obyvatelnosti evropských měst a energetické účinnosti dopravy. Kombinací dvou způsobů dopravy, které jsou na špici právě pokud jde... číst dále
Štítky: Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)
Aktuality