CO JE TŘEBA UDĚLAT?
1. Zaměřit se na děti
1.1. Materiálně a metodicky podpořit realizaci dopravní výchovy ze strany MD BESIP a zřizovatelů MŠ a ZŠ.
1.2. Metodicky podpořit zapojení rodičů do systému dopravní výchovy.
1.3. Pokračovat v akreditovaném vzdělávacím programu „Dopravní úrazy jako nejčastější příčina dětských úrazových úmrtí“. Vytvořit podmínky pro zařazení v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
2. Realizovat preventivně informační programy
2.1. Preventivně informační aktivity zaměřit na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti, zvláště ze strany mladých řidičů, s důrazem na rozvoj bezpečného chování.
2.2. Preventivně informační aktivity zaměřit na používání bezpečnostních pásů a dětských zádržných systémů, zvláště na zadních sedadlech.
2.3. Preventivně informační aktivity zaměřit na zaměstnance resortu MO, jejich rodinné příslušníky a veřejnost při organizování a provádění akcí v oblasti komunikace a vztahu s veřejností s důrazem na používání bezpečnostních pásů, přizpůsobení rychlosti jízdy dopravním podmínkám a bezpečnou vzdálenost vozidel.
2.4. Preventivně informační kampaně zaměřit na specifická rizika motorkářů.
2.5. Preventivně informační aktivity zaměřit na bezpečnou jízdu a viditelnost cyklistů a bezpečné převážení dětí na kole.
2.6. Dopravně preventivní aktivity zaměřit na snížení počtu disko nehod.
2.7. Preventivně informační aktivity zaměřit na specifickou problematiku účastníků provozu na pozemních komunikacích v roli chodce, a to občany seniorského věku a občany se sníženou schopností pohybu nebo orientace.
2.8. Celostátní a místní kampaně zaměřit na bezpečné chování chodců a řidičů na železničních přejezdech s ukázkovým řešením krizových situací na přejezdech.
2.9. Preventivní aktivity zaměřit na všechny účastníky provozu na pozemních komunikacích, kteří k přepravě užívají elektrokoloběžky a elektrokola.
2.10. Preventivní aktivity zaměřit na řidiče nákladních vozidel, s cílem prohlubovat znalosti interakce nákladních vozidel a osobních vozidel (chodců, cyklistů a motocyklistů).
2.11. Preventivní aktivity zaměřit na zahraniční řidiče všech kategorií.
3. Zdůraznit vliv alkoholu a návykových látek na bezpečnost všech účastníků provozu
3.1. Preventivně informační aktivity zaměřit na nebezpečí plynoucí z užívání alkoholu, návykových látek a léků, nejen pro řidiče – držitele všech skupin ŘO, ale také pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
3.2. Preventivně informační aktivity zaměřit na zaměstnance resortu MO, jejich rodinné příslušníky a veřejnost při organizování a provádění akcí v oblasti komunikace a vztahu s veřejností s cílem informovat o nebezpečích plynoucích z užívání alkoholu, návykových látek a léků nejen pro řidiče, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu.
3.3. Vytvořit výukové a metodické materiály pro preventivní působení v oblasti užívání alkoholu a jiných návykových látek účastníky silničního provozu, s důrazem na výuku v autoškolách.
4. Podpořit zvalitnění výuky v autoškolách
4.1. Připravit a přijmout návrh změny zákona č. 247/2000 Sb., k zajištění vyšší odborné úrovně učitelů autoškol a jejich periodického vzdělávání.
4.2. Do výuky v autoškolách zavést oblast vzdělávání informovanosti žadatele o řidičské oprávnění pro skupinu A a B: Specifické jízdní vlastnosti nákladních vozidel v silničním provozu.
4.3. Do výuky v autoškolách zařadit chování řidiče motocyklu v interakci s dalšími motorovými vozidly pro všechny skupiny žadatelů o ŘO.
4.4. Do výuky v autoškolách zavést oblast vzdělávání o technologiích ITS a jízdu s vozidlem vybaveným elektronickými informačními, varovnými a řídicími systémy k ovládání vozidla v rámci „Výuky teorie řízení a zásad bezpečné jízdy“.
4.5. Provádět intenzivní státní odborný dozor a dohled nad kvalitou výuky a výcviku v autoškolách a při provádění zkoušek z odborné způsobilosti.
5. Zvýšit vymahatelnost práva
5.1. Pravidelně vyhodnocovat účinnost bodového a sankčního systému (včetně objektivní odpovědnosti). V případě, že bodový či sankční systém není dostatečným nástrojem pro dosažení strategického cíle, přijmout příslušné legislativní úpravy.
5.2. Pravidelně vyhodnocovat účinnost vymahatelnosti práva v oblasti dopravních deliktů. V případě, že stávající systém není dostatečným nástrojem pro vymožení práva, přijmout odpovídající legislativní úpravy.
5.3. Zefektivnit přeshraniční vymáhání sankcí stanovených v souvislosti se spácháním vybraných dopravních deliktů (zprovoznění modulu CBE) EUCARIS.
Zaměřeno na všechny dílčí cíle.
5.4. Zefektivnit vymahatelnost na místě nezaplacených blokových pokut.
6. Zajistit dodržování pravidel silničního provozu
6.1. Kontroly ze strany Policie ČR intenzivně zaměřit na dodržování pravidel silničního provozu, zejména: dodržování rychlostních limitů a dodržování nejvyšší dovolené rychlosti jízdy řidiči všech motorových vozidel, zjištění přítomnosti alkoholu nebo jiných návykových látek u řidičů vozidel a nemotorizovaných účastníků silničního provozu, používání zádržných systémů, chování chodců, cyklistů, motocyklistů, nedání přednosti, nesprávné předjíždění a vjetí do protisměru.
6.2. Rozšířit měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích, které jsou v působnosti obce.
6.3. Měření rychlosti, vč. tzv. úsekové rychlosti a kontrola dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly pomocí kamerového dohledu, zejména na dálnicích a silnicích I. tříd.
6.4. Zajistit dohled ze strany obecní policie k zajištění bezpečného přecházení chodců, zejména dětí a školní mládeže v exponovaných hodinách před zahájením výuky a po jejím skončení, seniorů a zdravotně handicapovaných osob.
6.5. Kontroly ze strany obecní policie zaměřit na řízení pod vlivem alkoholu.
6.6. Zvýšení efektivity dohledové činnosti ze strany obecní policie za pomoci technického vybavení v dostatečné kvalitě a kvantitě a pomocí metody benchmarkingu.
7. Vytvořit předpoklady pro legislativní změny
7.1. Prověřit možnosti legislativního zavedení povinného používání přileb pro všechny cyklisty bez omezení věku.
7.2. Prověřit možnosti legislativního zavedení řidičského průkazu na zkoušku do zákona č. 361/2000 Sb.
7.3. Prověřit možnosti legislativní úpravy podmínek provozu specifických dopravních prostředků (elektrokola, elektrokoloběžky) na pozemních komunikacích.
7.4. Vyhodnotit a případně přepracovat právní úpravu podmínek, jež musí splňovat řidiči 65+ pro udržení schopnosti bezpečného řízení.
7.5. Prověřit možnosti legislativní úpravy definování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.
7.6. Legislativní zavedení alkolocku jako účinného technického řešení pro zamezení jízdy pod vlivem alkoholu, zvláště u profesionálních a recidivujících řidičů.
8. Zpřísnit legislativní postihy za nebezpečné a rizikové chování ohrožující ostatní účastníky
8.1. Zavést účinnější postihy při opakovaném porušení zákazu řízení.
8.2. Upravit systém působení na recidivující přestupce, zvláště na řidiče, kteří nedodržují nejvyšší dovolenou rychlost jízdy nebo zneužívají alkohol či návykové látky.
8.3. Stanovit přísnější podmínky bodového hodnocení pro začínající řidiče, s praxí do 2 let.