SDÍLENÍ AUT A JÍZDNÍCH KOL

CÍL
Dávat přednost sdílení před vlastnictvím. Prostor měst trpí množstvím soukromých automobilů – jak těch projíždějících, tak i zaparkovaných. Veřejná doprava je jednou z forem sdílené dopravy, ale díky novým technologiím existují dnes i další formy: například spolujízda, car-sharing a bike-sharing, tedy sdílení vozidel a jízdních kol. To všechno může přispět ke zlepšení efektivity dopravy, ušetřit uliční prostor a snižovat dopravní emise. Sdílení automobilů pomáhá snížit počet automobilů v našich městech. Potenciál na evropské úrovni je obrovský, ale nevyužitý: Z ulic evropských měst by mohlo zmizet 500 000 aut, přesto evropské strategie car-sharing neobsahují. Princip přednosti sdílení před vlastnictvím je třeba lépe začlenit do místních, národních a evropských strategií.


CAR SHARING
Carsharing je snadnou, výhodnou a ohleduplnou alternativou k vlastnictví auta, která svým uživatelům šetří finance i starosti. Je známý především na západ od našich hranic, ale v současnosti se rychle rozvíjí i v České republice. Od letošního června je k dispozici první sdílený vůz carsharingu Autonapůl také v Olomouci.

Průzkumy říkají, že průměrné auto jezdí jen jednu hodinu denně. Efektivita tedy nic moc, když pak 23 hodin někde stojí. Carsharing neboli sdílení aut pomáhá lepšímu využití aut ve městech tak, že jedno auto dokáže uspokojit dopravní potřeby více lidí či firem. „Je to jednoduché: každý uživatel si po úvodní registraci může jakékoli sdílené auto kdykoli rezervovat online přes počítač či telefon. Pak už si ho jen s přístupovou čipovou kartou nebo smartphonem otevře a jede, kam potřebuje,“ popisuje Michal Šimoník z carsharingu Autonapůl. Rezervace je možná třeba na hodinu, ale i půl dne nebo týdenní dovolenou, dle potřeby. Vše je plně samoobslužné a auto je možné vyzvednout kdykoli, 24 hodin denně.

Díky výrazně efektivnějšímu využití tak dokáže jedno auto carsharingu nahradit až 10 soukromých aut, čímž šetří místo v ulicích. Sdílené vozy jsou také výrazně novější než průměrné auto (v ČR je průměrný věk cca 14 let). Díky tomu jsou bezpečnější pro svou posádku, splňují přísnější emisní standardy a vykazují nižší spotřebu.

Carsharing je vhodný jak pro rodiny a jednotlivce, ale i pro živnostníky, menší firmy, neziskové či veřejné organizace - služeb Autonapůl využívají například i architektonické kanceláře nebo liberecká ZOO. Také díky tomu je carsharing chápán jako doplněk ostatním druhům dopravy a jeden z pilířů moderní městské mobility 21. století. Typický uživatel carsharingu totiž pro většinu svých cest využívá hromadnou dopravu, kolo či chůzi a do auta usedá jen tehdy, když ho opravdu potřebuje.

V Německu carsharing využívá více než milion registrovaných uživatelů, sdílená auta provozují i státní dráhy Deutsche Bahn a má podporu veřejných institucí například ve formě vyhrazených parkovacích míst. V Česku je sice zatím „v plenkách“, ale počet uživatelů i sdílených aut rychle roste a podobné služby nabízí čím dál více subjektů. Ty se nyní sdružují v Asociaci českého carsharingu.

Více informací: www.autonapul.cz


BIKE SHARING
Systém sdílení kol (anglicky Bike Sharing System) je síť desítek až stovek půjčoven nebo automatických stanic s jízdními koly, které si lze vypůjčit na jednom stanovišti a na jiném je vrátit. Nejčastěji se počítá s půjčováním kol ve městě pro dopravu na krátkou vzdálenost, respektive na krátký čas, existují ale i systémy regionální pro turistiku.